Lidovky.cz

Čína vydírá zahraniční automobilky, za vpuštění na trh chce technologie

Ekonomika

  11:23
PEKING/PRAHA - Přístup na největší automobilový trh získají jen firmy, které půjdou do společných podniků s čínským státem. Výrobci automobilů se obávají, že budou muset poskytnout Číně své technologické znalosti. Jinak jim Čína zakáže prodávat jejich automobily na svém trhu. Informoval o tom deník The Wall Street Journal.

Automobilky to v Číně nemají jednoduché foto:  František Vlček, Lidové noviny

Podle manažerů automobilek, se kterými Li Yizhong, čínský ministr průmyslu, projednával svůj rozpracovaný plán na následujících deset let, by se Čína chtěla dostat na pozici světové jedničky v produkci hybridních technologií a elektrických vozů.

Grafika - klikněte pro zvětšení
Auto Čína

K nejmodernějším technologiím by se Čína chtěla dostat za pomoci ultimáta zahraničním automobilkám. Buď se zapojí do nově vytvořených společností postavených na partnerství čínských a zahraničních firem, ve kterých ovšem budou Číňané držet většinový podíl, nebo dostanou zákaz prodávat své automobily v Číně.
Automobilky se ale obávají, že Čína začne svou pozici ve firmách zneužívat. Celý projekt partnerství je podle nich jen záminkou, jak od automobilek získat přístup k jejich technologiím a dalšímu duševnímu vlastnictví.

"Odvážím se tvrdit, že v oblasti elektromobility neexistují žádné exkluzivní informace. Princip elektrického pohonu vozidla je starý více než století a současné elektromotory najedou takřka bezúdržbově milion kilometrů," říká Martin Grmela ze sdružení Future Age, které propaguje elektromobilitu. Podle něj jsou dnes klíčové znalosti o vývoji levných baterií.

Jeden z manažerů, který si nepřál být jmenován, řekl pro Wall Street Journal, že čínský plán "zbytečně zvyšuje překážky pro jeho automobilku v Číně". "Tato nová politika by proces výroby učinila zbytečně těžkopádným a zdlouhavým," stěžuje si manažer.

Čína je dost silná, aby plán mohla uskutečnit
Čína je ale dostatečně silná na to, aby podobný plán mohla vyhlásit. Už dnes je v pozici největšího automobilového odbytiště světa. Většina západních automobilek se dostala z finanční krize jen díky tomu, že začaly prodávat v Číně. Tradiční automobilové trhy jako třeba Německo doposud kolabují. Spojené státy pak mají co dělat, aby oživily své málem zkrachovalé automobilky. Čína je tak jediným trhem, který automobilový průmysl drží nad vodou.

Pod tlakem čínské průmyslové politiky se tak automobilky budou muset zapojit do společných podniků, a to jen proto, aby se dostaly na čínský trh.

Přitom už v červenci Americká obchodní komora varovala, že čínská politika začne nutit zahraniční technologické firmy balancovat mezi "dnešními zisky a budoucím bojem o přežití".
Čínská vláda podle jiného deníku The Journal prohlásila, že taková obvinění jsou neopodstatněná.

Jde nám o otevřené a férové prostředí, tvrdí Čína
"Čína se snaží vytvořit otevřené a férové prostředí pro zahraniční investice," ujišťoval čínský premiér Wan Ťia-pao na summitu zahraničních manažerů.

Americké varování ale začíná mít jasnější obrysy. Čína si totiž usmyslela, že vytvoří silnou domácí automobilovou skupinu, která dokáže celosvětově konkurovat takovým gigantům, jako jsou Toyota, Volkswagen AG nebo General Motors. Aby se dostala mezi tuto elitní skupinu, zvolila prostou taktiku. Chce být nejsilnější ve výrobě hybridních technologií a elektrických vozů a zároveň se stát i globálním lídrem ve výrobě elektromotorů a baterií.

Elektrická auta totiž mají podle analýz zabírat stále větší procento trhu, zejména v metropolích a lidnatých státech.

Dalším důvodem může být podle aktuální analýzy poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers i závislost na ropě. Čína by totiž v roce 2020 mohla mít rozdíl mezi produkcí a spotřebou nafty téměř deset milionů barelů denně.

Čínským autům se už dnes nesmějeme

Jedna továrna na baterie může změnit podíl na trhu, říká Martin Grmola z občanského sdružení Future Age, které se zabývá rozvojem elektromobility. martin grmola

LN: Čína se chce stát velmocí elektromobilů. Myslíte, že se jí to může podařit?

Čína velmi podporuje rozvoj těchto nových technologií, ale obecně je také nejrychleji rozvíjejícím se trhem i pro automobily se spalovacími motory. Elektrovozidla jsou kvůli nulovým okamžitým emisím, nízkému hluku a menším rozměrům vhodná do měst, a z tohoto důvodu jsou čínské aglomerace ideálním místem odbytu. Jestli čínské výrobky budou dominantní v celém světě, je otázka obchodní a týká se také strategie klíčových automobilek. Faktem zůstává, že zatímco jsme se ještě před pár lety čínským automobilům trochu smáli, dnes je situace zcela jiná.

LN: Kritici elektrovozů říkají, že budeme závislí na bateriích z Číny. Je to skutečně možné?

Levnější výroba baterií a podstatné inovace v této oblasti nejsou jen záležitostí Číny. Tato podstatná a zatím nejdražší součástka pro elektromobily se začala nebo začne vyrábět v Německu, Kanadě a dalších zemích. V podstatě je možné koupit hotové podvozky i s lithium-iontovými bateriemi. Cenově jsou zatím srovnatelné a je otázkou, komu se podaří rychle výrobu zlevnit nebo přijít s novými technologiemi.

LN: Jaký má Čína v současnosti podíl na trhu s bateriemi?

Baterie do elektrovozidel mají svoje specifika. Z technologického hlediska jde o jakési přerostlé baterie, které používáme v mobilních telefonech. Je tedy velmi ošemetné hodnotit trh v situaci, kdy jedno spuštění velké továrny může podstatně zamíchat kartami.

LN: Čína také chce investovat 15 miliard dolarů na vybudování dobíjecích stanic. Myslíte, že pro rozvoj elektroaut je to nutné?

Průměrně najede automobilista ve městě něco přes 30 kilometrů denně. Baterie přitom mají výdrž na více než 130 kilometrů. Dobíjecí stanice tedy nejsou úplně hlavní podmínkou rozvoje elektromobility. Ukazuje se, že jde zejména o propagaci elektrovozidel, tedy změny návyků automobilistů a dostupnost elektromobilů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.