Podle manažerů automobilek, se kterými Li Yizhong, čínský ministr průmyslu, projednával svůj rozpracovaný plán na následujících deset let, by se Čína chtěla dostat na pozici světové jedničky v produkci hybridních technologií a elektrických vozů.
Grafika - klikněte pro zvětšení
K nejmodernějším technologiím by se Čína chtěla dostat za pomoci ultimáta zahraničním automobilkám. Buď se zapojí do nově vytvořených společností postavených na partnerství čínských a zahraničních firem, ve kterých ovšem budou Číňané držet většinový podíl, nebo dostanou zákaz prodávat své automobily v Číně.
Automobilky se ale obávají, že Čína začne svou pozici ve firmách zneužívat. Celý projekt partnerství je podle nich jen záminkou, jak od automobilek získat přístup k jejich technologiím a dalšímu duševnímu vlastnictví.
"Odvážím se tvrdit, že v oblasti elektromobility neexistují žádné exkluzivní informace. Princip elektrického pohonu vozidla je starý více než století a současné elektromotory najedou takřka bezúdržbově milion kilometrů," říká Martin Grmela ze sdružení Future Age, které propaguje elektromobilitu. Podle něj jsou dnes klíčové znalosti o vývoji levných baterií.
Jeden z manažerů, který si nepřál být jmenován, řekl pro Wall Street Journal, že čínský plán "zbytečně zvyšuje překážky pro jeho automobilku v Číně". "Tato nová politika by proces výroby učinila zbytečně těžkopádným a zdlouhavým," stěžuje si manažer.
Čína je dost silná, aby plán mohla uskutečnit
Čína je ale dostatečně silná na to, aby podobný plán mohla vyhlásit. Už dnes je v pozici největšího automobilového odbytiště světa. Většina západních automobilek se dostala z finanční krize jen díky tomu, že začaly prodávat v Číně. Tradiční automobilové trhy jako třeba Německo doposud kolabují. Spojené státy pak mají co dělat, aby oživily své málem zkrachovalé automobilky. Čína je tak jediným trhem, který automobilový průmysl drží nad vodou.
Pod tlakem čínské průmyslové politiky se tak automobilky budou muset zapojit do společných podniků, a to jen proto, aby se dostaly na čínský trh.
Přitom už v červenci Americká obchodní komora varovala, že čínská politika začne nutit zahraniční technologické firmy balancovat mezi "dnešními zisky a budoucím bojem o přežití".
Čínská vláda podle jiného deníku The Journal prohlásila, že taková obvinění jsou neopodstatněná.
Jde nám o otevřené a férové prostředí, tvrdí Čína
"Čína se snaží vytvořit otevřené a férové prostředí pro zahraniční investice," ujišťoval čínský premiér Wan Ťia-pao na summitu zahraničních manažerů.
Americké varování ale začíná mít jasnější obrysy. Čína si totiž usmyslela, že vytvoří silnou domácí automobilovou skupinu, která dokáže celosvětově konkurovat takovým gigantům, jako jsou Toyota, Volkswagen AG nebo General Motors. Aby se dostala mezi tuto elitní skupinu, zvolila prostou taktiku. Chce být nejsilnější ve výrobě hybridních technologií a elektrických vozů a zároveň se stát i globálním lídrem ve výrobě elektromotorů a baterií.
Elektrická auta totiž mají podle analýz zabírat stále větší procento trhu, zejména v metropolích a lidnatých státech.
Dalším důvodem může být podle aktuální analýzy poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers i závislost na ropě. Čína by totiž v roce 2020 mohla mít rozdíl mezi produkcí a spotřebou nafty téměř deset milionů barelů denně.