Lidovky.cz

Nejhodnotnější českou značkou je Sazka. Evropě dominuje Louis Vuitton

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Nejhodnotnější evropskou značkou se letos stala francouzská značka obchodů s luxusním zbožím Louis Vuitton. Její hodnotu odborníci vyčíslili na 27,6 miliardy eur (679 miliard Kč).

Louis Vuitton. foto: Reprofoto

Druhá je finská Nokia (25,33 miliardy eur) a třetí britský Vodafone (25,32 miliardy eur). V Česku je nejhodnotnější značkou Sazka (444 milionů eur; 10,9 miliardy Kč), která se ovšem mezi padesát nehodnotnějších evropských značek nedostala.

Pouzdro na pera značky Louis Vuitton.Vyplývá to ze studie eurobrand2010, kterou zpracoval European Brand Institute ve Vídni.

Francouzská skupina LVMH je největším světovým producentem luxusního zboží. Vyrábí šampaňské Moët & Chandon, Dom Perignon a Veuve Clicquot, koňak Hennessy či šperky Chaumet a hodinky TAG Heuer.

Ředitel European Brand Institute Gerhard Hrebicek dnes ČTK sdělil, že největší růst hodnoty letos zaznamenaly značky z farmaceutického, zdravotnického a biotechnologického průmyslu.

Nejhodnotnější značky Evropy

 1.LVMH  27,638 miliardy eur
 2.Nokia  25,331 miliardy eur
 3.Vodafone  25,318 miliardy eur
 4.INBEV  23,604 miliardy eur
 5.Unilever  22,212 miliardy eur
 6.Telefónica  21,880 miliardy eur
 7.Nestlé  19,563 miliardy eur
 8.Deutsche Telekom  18,001 miliardy eur
 9.SAB Miller  17,572 miliardy eur
10.Mercedes-Benz  16,940 miliardy eur

Zdroj: studie eurobrand2010, European Brand Institute

Nejvýrazněji vzrostla hodnota britské British GlaxoSmithKline (o 34,6 procenta), následovaná Sanofi Aventis (o 19,1 procenta) a Novartis (o 11,6 procenta). Naopak hodnota značek v automobilovém průmyslu kvůli hospodářské krizi klesla v průměru o 14,1 procenta a v oboru IT a technologií o 14,5 procenta. Hodnota značek v sektoru finančních služeb průměrně klesla o 10,8 procenta.

Sportka - ilustrační foto"Hodnota značek kolísá méně než hodnota akcií daných firem na kapitálových trzích. Značky se po krizi rychleji vzpamatovaly a některé průmyslové obory stále mají růstový potenciál v oblasti tržní kapitalizace," podotkl Hrebicek, podle kterého hodnota značek roste rychleji než indexy na akciových trzích.

Hodnota deseti nejhodnotnějších značek se za poslední rok zvýšila v průměru o 32,1 procenta, zatímco hodnota indexu DAX vzrostla o 22,6 procenta Studie eurobrand2010, zaměřená na posouzení hodnoty evropských značek, zahrnuje více než 3000 značek z 24 zemí a 16 průmyslových oborů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.