Lidovky.cz

Svět nezná české značky, firmy raději exportují pod cizími názvy

Ekonomika

  13:35aktualizováno  23:32
PRAHA - Zavedené české značky vstávají z popela díky masivnímu exportu. Za úspěch však platí cizím názvem. Říkají vám něco názvy TrioVing, Ruko, Ashok Leyland nebo Asnes? V Česku je nezná skoro nikdo, přitom však jde o tradiční výrobky populární po celém světě.

Budějovický Budvar foto: Reprofoto

Svůj původ však tají a raději se na jednotlivých trzích vydávají za zavedenou konkurenci.

Například notoricky známý výrobce klíčů a zámků FAB vyváží tři čtvrtiny své produkce do ciziny, s výjimkou několika málo zemí se však pod touto značkou neprodává. A to přesto, že mateřský koncern Assa Abloy do rychnovského závodu přesouvá výrobu z celé Evropy.  

české značky

"Cílem je vybudovat největší závod na výrobu cylindrických vložek ve střední Evropě. Ve střednědobém horizontu se může objem produkce více než zdvojnásobit," uvedl ředitel českého zastoupení Assa Abloy Přemysl Kos s tím, že FAB již nyní zásobuje Skandinávii, Francii, Itálii či Německo a počet států dál poroste.

Mateřská společnost však využívá silné lokální postavení svých jednotlivých značek, proto se "fabky" prodávají v Německu jako Ikon, ve Francii jako Vachette a pod značkami TrioVing, Ruko a Assa ve Skandinávii.

Podobně se snaží sílu mateřské společnosti Ashok Leyland pro úspěchy na nových trzích vytěžit také výrobce nákladních aut Avia. Ta loni kvůli krizi prodala nejméně vozů ve své novodobé historii, export na nové trhy však má jen letos zvýšit tržby až o polovinu.

"Nedávno jsme zahájili prodej v Rusku, sledujeme možnosti, jak proniknout do Argentiny, a provádíme analýzy na Středním východě, který bychom v případě úspěchu zřejmě rozšířili také o africké státy," popsal plány mluvčí společnosti Michal Bačkovský. V plánu je i návrat na všechny evropské trhy, které Avia před lety opustila.

Právě export pod cizí značkou má firmě pomoci ke zvýšení odbytu na trhu s menšími nákladními auty, který se v Evropě stále potýká s hlubokým propadem.

"Ashok Leyland je v Indii druhým největším výrobcem autobusů a nákladních vozidel, a čím blíže tomuto regionu, tím větší zvuk tam má. My se sice s ohledem na kvalitu prezentujeme jako česká a evropská značka, na Středním východě jsme ale narazili na to, že tam evropská značka moc neznamená aetalonem je spíš Japonsko. Proto se tam vážeme na naši mateřskou značku," dodal Bačkovský.

Podobnou strategii zvolil také výrobce lyží Sporten, který svými produkty zásobuje největší světové značky. Do zahraničí vyváží většinu lyží a snowboardů, kterých má jen letos vyrobit téměř 200 tisíc. Ty pak míří převážně do Skandinávie, Spojených států a Japonska, nejčastěji pod názvy hlavních odběratelů a jiných světových výrobců. Sporten vyrábí pro firmy Alpina, Asnes, Decathlon, Hagan, K2, Rossignol, Skitrab a Toyota.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.