Lidovky.cz

Francii rozzuřily německé vlaky, nejsou prý dost bezpečné

Ekonomika

  18:15
LONDÝN/CALAIS - Firma provozující tunel pod kanálem La Manche chce vlaky od Siemensu. Francouzská vláda protestuje. Jen francouzské vlaky jsou dost bezpečné, aby mohly jezdit tunelem. Takový je francouzský argument proti nákupu německých vlakových souprav společností Eurostar.

Vlak Eurostar u tunelu pod La Manche foto: ČTK

Ta provozuje vlakovou dopravu pod kanálem La Manche a chce rozšířit svůj vozový park o deset nových vysokorychlostních souprav Velaro od německé společnosti Siemens. Siemens by si tak měl přijít na 600 milionů eur.

Proti obchodu je však francouzský ministr dopravy Dominique Bussereau. Podle něj jedině vlaky francouzského výrobce Alstomu jsou dostatečně bezpečné na to, aby mohly jezdit tunelem. Vlaky od tohoto výrobce doposud tvořily čtyři pětiny všech vlaků Eurostaru.

Jenže námitky francouzského ministra o bezpečnostním riziku byly odmítnuty jak Mezivládní komisí pro lamanšský tunel, tak i samotným Eurostarem.

Podle ministra je přesto rozhodnutí Eurostaru neplatné. "Od začátku jsme říkali jak Erotunnelu, který řídí provoz pod průlivem, tak společnosti Eurostar, že jiné výrobky než od Alstomu nemohou být použity," uvedl a dodal, že nejde o to, že by byl Alstom lepší než ostatní, ale o to, že jen tato společnost v dnešní době splňuje bezpečnostní pravidla požadovaná pro provoz v tunelu. 

  vlaky grafika

Podle francouzského výkladu bezpečnostních pravidel jsou vhodné pouze vlaky, které mají buďto motor a elektroinstalaci v přední lokomotivě, nebo v posledním vagonu, aby bylo možné bezpečně zvládnout případný požár v tunelu.

Při tendru na výběr vlaků však přišli oba výrobci se stejným řešením. Tedy jak vlaky Velaro od Siemensu, tak vlaky AGV od Alstomu měly motor a elektrické vybavení skryté pod podlahou podél celé délky vlaků. Od otevření tunelu v roce 1994 došlo pod La Manchem ke třem požárům, naposledy v roce 2008.

Vlaky Deutsche Bahn pojedou na olympiádu

Výroky z ministerstva dopravy přišly minulý týden jen den poté, co vjel první testovací vlak od Siemensu do tunelu. Nejednalo se však o vlak Eurostaru, ale o vlak německých drah Deutsche Bahn. Ty by chtěly poskytovat spojení mezi Velkou Británií a Německem během olympijských her, které se budou konat v roce 2012 v Londýně. To by bylo shodou okolností poprvé, co by si dvě evropské železniční společnosti konkurovaly na této podmořské trase.

Siemens jako jeden z největších konglomerátů zabývajících se energetikou, dopravou a dalšími technologiemi, měl již dlouhou dobu chuť utkat se s francouzským Alstomem v přímém souboji. Alstom totiž dominuje se svými vlaky TGV jak na evropském, tak i světovém trhu s rychlými vlaky. Vyrobil i soupravy Pendolino pro České dráhy.

Alstom, který se kromě vlaků zabývá výstavbou elektráren a lodí, musel být z finančních důvodů v roce 2004 zachráněn francouzskou vládou. Právě v této době měl Siemens vážný zájem skoupit některé divize společnosti.

Společnost Eurostar, která poskytuje dopravní spojení mezi Londýnem, Bruselem a Paříží, je z 55 procent vlastněná francouzskými státními drahami SCNF. I to by mohl být jeden z důvodů francouzské zhrzenosti ohledně výběru vlaků. Další podíly ve společnosti Eurostar má Británie a Belgie.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.