Zhruba stejné podíly mají všechny české pivovary. Podle studie Beverage Can Makers Europe 2009 a analýz největšího českého pivovaru Plzeňský Prazdroj se tak tuzemský trh výrazně liší od zahraničí včetně zemí nejbližších sousedů.
Čtěte více: |
Podíl čepovaného piva v ČR je podle svazu pivovarů a sladoven dlouhodobě nejvyšší na světě. Pivovary v sousedním Německu, které má stejně jako Česko vysokou spotřebu piva, ho prodají v sudech 40 procent. "Nerezové sudy jsou stoprocentně recyklovatelné a mají dlouhou životnost.
Například Plzeňský Prazdroj otočí jeden sud na domácím trhu v průměru skoro desetkrát za rok," řekl ČTK mluvčí Prazdroje Jiří Mareček, podle něhož je životnost těchto obalů při dobrém zacházení prakticky neomezená. Sudy jsou navíc lehké a velké a tedy dopravně úsporné.
Podíly typů balení na světovém trhu trhu s baleným pivem podle prodaných objemů (v procentech):
|
Desetinu čepovaného piva vozí Prazdroj v cisternách a přečerpává ho do pivních tanků, jimiž dnes vybavil téměř 600 restaurací. Pivovar má dále v oběhu přes 100 milionů vratných lahví, tedy v balení respektovaném jako šetrné k životnímu prostředí. Každá lahev se "otočí" více než pětkrát za rok. Po ukončení životnosti se všechny lahve recyklují.
V zahraničí jsou poměry obalů k životnímu prostředí méně příznivé, například v Německu je podíl čepovaného piva 40 procent. Vyplývá to ze studie Packaging - Berverages: Euromonitor from trade sources/national statictics.
V jiných zemích jako je Polsko nebo Maďarsko patří přibližně polovina pivního trhu plechovkám. Ve Švédsku a Velké Británii se podíl piva v plechovkách pohybuje dokonce kolem 70 procent. Slovensko naopak, podobně jako Rusko, zaznamenává velký růst obliby piva v PET lahvích, toto balení tam má už patnáctiprocentní podíl.