Lidovky.cz

Pár minut na velký nákup? Němci otevřeli drive-in supermarket

Ekonomika

  16:05
PRAHA/BERLÍN - V Německu začal fungovat první drive-in supermarket. Podobně jako v restauracích rychlého občerstvení zákazník přijede, během krátké chvilky dostane své zboží a může zase odjet.

real drive-in foto: ddp

Vše to prý nezabere víc než pět minut. Svůj nákup si ale musí předem objednat přes internet.

První prodejnu tohoto druhu v zemi otevřel ve městě Isernhagen u Hannoveru obchodní řetězec Real. Ten vlastní společnost Metro, která v Česku provozuje síť velkoobchodů Makro. Projekt zatím běží na zkoušku do poloviny příštího roku. "Pak se rozhodneme, zda a jak ho rozšíříme do dalších měst v Německu," vysvětlil mluvčí společnosti Markus Jablonski.

Nová služba chce oslovit hlavně zákazníky, kteří mají málo času, nebo ty, které nebaví nakupování. Místo zdlouhavého procházení mezi regály si tak mohou na webu supermarketu najít to, co doma schází, zadat objednávku a čas, kdy si ji přijedou vyzvednout.

Němci už jsou na internetové nákupy zvyklí

Objednávání potravin a věcí denní potřeby pomocí internetu není v Německu žádnou novinkou. Stejně jako v Česku tu fungují donáškové služby, které zákazníkovi dopraví požadované zboží až domů.

Podmínkou ale je, že se odběratel musí zdržovat v bydlišti, zatímco v novém supermarketu si sám vybere dobu, kdy si objednávku vyzvedne. Podle Svazu německého maloobchodu dosahuje podíl prodeje potravin na celkovém obchodu přes internet zatím jen půl procenta.

Objednávka musí přijít nejméně dvě hodiny předem," upozorňuje Jablonski.

Ceny jsou podle něj stejné jako v ostatních prodejnách řetězce, navíc zákazník zaplatí pouze jedno euro (zhruba 24,60 Kč) jako poplatek za vyřízení objednávky. Podle přání mu zaměstnanci drive-in prodejny dokonce nákup složí do kufru auta. Doma si ho ale vyložit už musí sám.

V nabídce jsou čerstvé i trvanlivé potraviny, nápoje a drogistické zboží.

Chlazené či mražené zboží je uchováváno za příslušných teplot až do vyzvednutí, takže podle firmy nehrozí jeho zkažení, pokud by se zákazník někde zdržel.

"Bezpochyby je to koncept budoucnosti," je přesvědčena německá expertka na maloobchod Bianca Casertanoová z analytického centra Planet Retail, kterou citoval deník Die Welt Kompakt.

Její kolega Björn Weber je naopak skeptický, zda se tento nový typ prodeje vyplatí. Při nakupování přes internet podle něj odpadá ovlivňování zákazníků další nabídkou, která je většinou v běžných supermarketech přiměje utratit víc peněz.

To, zda bude projekt rentabilní, se podle Jablonského ukáže v příštích měsících. Metro podle něj chce dosáhnout týdenního obratu 50.000 eur (1,23 milionu Kč). V současnosti má drive-in supermarket podle mluvčího v průměru každý den 30 zákazníků.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.