Lidovky.cz

Konec superlevných aut Nano? Indický trhák po sérii výbuchů skomírá

Ekonomika

  15:06
DÍLÍ - Raketový rozjezd hyperlevného indického vozu Nano spěje ke stejně spektakulárnímu krachu. Auto z produkce koncernu Tata, které vyjde na pouhých 42 tisíc korun, se potýká s prudkým poklesem zájmu zákazníků. Nejlacinější auto světa totiž v posledních měsicích už šestkrát záhadně vzplanulo a i nenároční indičtí zákazníci, kterým mělo splnit jejich sen o vlastním autě, teď začínají být opatrní.

Indický „brouk“. Celkem 45 tisíc korun má stát indický osobní automobil Nano, který by měl být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. foto: ČTK

Kvůli sérii neštěstí se na obřím indickém trhu prodalo v listopadu jen 509 modelů tohoto minivozítka. Přitom na jaře roku 2009, kdy se vůz uváděl do prodeje, bylo na pořadníku 100 tisíc zájemců, kteří museli na svůj exemplář čekat několik měsíců.

Indický „brouk“. Celkem 45 tisíc korun má stát indický osobní automobil Nano, který by měl být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě.Ke zlomu došlo začátkem tohoto roku s nástupem nového ředitele, kterým se stal bývalý šéf General Motors Europe Carl-Peter Forster.

Měsíční prodeje v průběhu roku klesly na 8 tisíc vozů. Série požárů pak firmu srazila na kolena, přestože se automobilka dušuje, že za ně nenese žádnou odpovědnost.

Podle prohlášení výrobce totiž řidiči většinou nerespektovali výstražné blikání kontrolky stavu vody v chladiči a poté, co v něm nebyla už ani kapka, došlo ke vzplanutí motoru. Ten je v Nanu relativně velký a snadno se přehřívá. Pokud z něj pak unikne olej do výfuku, dojde k výbuchu.

Jiní indičtí řidiči si zase do vozů montovali velké reproduktory a při jejich napojování na elektrický rozvod došlo ke zkratu a k požáru. Za dalším vzplanutím pak stojí hadr namočený v oleji, který zapomněl mechanik po opravě na katalyzátoru.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.