Lidovky.cz

Prodejci bytů vyrazili na lov, masivní kampaně straší zvýšením daně

Ekonomika

  17:11
PRAHA - Developeři zahájili tvrdý marketingový boj. V nových kampaních chtějí využít strach lidí z možného zvýšení DPH o deset procent a přimět je k nákupu bydlení již letos. To by pro ně byla aspoň dočasná záchrana, protože trh s byty již druhým rokem stagnuje.

Startovní byty

Podle analytika společnosti King Sturge Ondřeje Novotného se firmy snaží navodit dojem, že se bude opakovat situace z roku 2007, kdy plánované navýšení DPH výrazně povzbudilo poptávku. Všichni velcí rezidenční developeři nyní tvrdí, že budou muset od příštího roku zdražovat nové byty. Nic jiného jim prý nezbývá. A aby podpořili prodej, přispěchali s "výhodnými" nabídkami, jak se zdražení bytů vyhnout.

Čtěte více:

V zásadě jde o varianty koupě bytu dopředu za "starou" desetiprocentní DPH. "Klienti mohou zaplatit alespoň část kupní ceny ještě letos za starou sazbu, i když půjde o byt, který bude uveden na trh až za rok a půl," řekl LN předseda představenstva společnosti Finep Michal Kocián.

grafika

Podobnou možnost, jak zakoupit byt ještě "levně", nabízí i Ekospol. Kromě toho, že umožňuje kupujícím zaplatit celou kupní cenu s předstihem, poskytuje firma i slevu ve výši tří procent ročně na všechny splátky, které klient zaplatí s předstihem oproti standardnímu splátkovému kalendáři.

Podle lidí z trhu přitom případné zvýšení DPH budou muset firmy do cen bytů promítnout. "Již delší období nemají developeři takové marže, o kterých se v kuloárech hovořilo v minulosti," říká mluvčí stavební firmy Skanska Lucie Nováková. Někteří menší developeři zvolili trochu odlišnou strategii. Nehrozí zdražováním, ale tvrdí, že právě oni zůstanou nejlevnější. Například společnost Bemett hlásá, že její byty v Jinočanech budou nadále nejlevnější v Praze a okolí i po zvýšení DPH. Společnost prý nalezla legální řešení, aby se tohoto projektu zvýšení DPH netýkalo i přesto, že byty budou dokončeny až na jaře příštího roku.

Podobného scénáře se chytily i banky a nabízejí předčasné splacení hypoték, aby se klientů nedotklo zdražení úvěrů.

Developeři se k této masivní mediální propagaci uchýlili, protože cítí jedinečnou šanci zbavit se svých bytů, dřív než v roce 2012 trh zamrzne. Jen v Praze je nyní okolo tří tisíc volných dokončených jednotek.

Strašení zdražováním však může být jako marketingový nástroj dvojsečné. "Poptávku po bydlení a v souvislosti s tím po hypotečních úvěrech mohou mediální propagace bank a developerů oživit, paradoxně ji však mohou ve finále ještě více ochladit," řekl LN Libor Ostatek, ředitel společnosti Golem Finance, která sdružuje hypoteční makléře. Pokud se totiž skutečně zvýší životní náklady občanů celkově o několik procent, budou mít větší obavy uvázat se na desítky let hypotečním úvěrem.

Je tu ještě další negativní dopad pro developery. "Zdražení nových bytů dle mého názoru způsobí další pokračování odlivu kupujících od nových ke starším bytům," domnívá se Pavel Smolka z rezidenčního oddělení King Sturge.

Po případném zvýšení DPH budou starší byty cenově mnohem výhodnější. Podle odborníků tak developerům nakonec nezbude než se novým podmínkám přizpůsobit a u nově plánovaných projektů upravit cenovou politiku. Developeři naopak tvrdí, že raději nebudou stavět. Objem nových investic tak od příštího roku dramaticky poklesne. "Dopadne to tak, že se nebudou zahajovat nové projekty," uvedl Kocián.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.