Lidovky.cz

Internet se české ekonomice vyplácí více než zemědělství či banky

Ekonomika

  15:34
PRAHA - Česká internetová ekonomika poroste o 12 procent ročně a v roce 2015 bude tvořit 5,7 procenta HDP. Předloni internet přispěl k HDP 130 miliardami korun, což je asi 3,6 procenta domácího produktu. Podíl internetu na HDP je v Česku vyšší, než u mnoha tradičních odvětví, jako jsou například telekomunikace, poštovní služby, bankovnictví nebo zemědělství.

Internet Explorer foto: Shutterstock

Vyplývá to ze studie Boston Consulting Group (BCG) a české pobočky Google.

Časy se mění

Podíl internetu na HDP je v Česku vyšší, než u mnoha tradičních odvětví, jako jsou například telekomunikace, poštovní služby, bankovnictví nebo zemědělství.

Do podílu internetové ekonomiky se přitom nepromítá například vyhledávání informací na internetu a následný nákup v kamenných obchodech nebo úspory při online nákupu.

Ukazatel také nezahrnuje online nákupy mezi firmami, které tvoří asi 640 miliard korun ročně, nebo internetovou reklamu.

Internetová ekonomika podle studie zahrnuje zejména online nakupování, výdaje za připojení, investice do technologií a také export informačních a komunikačních technologií. Soukromá spotřeba se na internetové ekonomice podílí asi 40 procenty a má růst o 19 procent ročně.

Česká republika si v porovnání s mnoha středoevropskými a východoevropskými zeměmi vede velmi dobře, stále však její ekonomická aktivita na internetu zaostává za jinými vyspělými zeměmi, například severskými státy, zejména vlivem slabé internetové infrastruktury, uvádí studie.

"ČR obsazuje v mezinárodních srovnáních spíše nižší příčky, pokud jde o internetovou penetraci, počet uživatelů a rychlost připojení. Na druhé straně je silná v míře internetové aktivity, což se odráží i v podílu na HDP," uvedl výkonný ředitel BCG Martin Kálovec.

Internet snižuje ceny nákupů a láká turisty
Zpřístupnění informací a jejich rychlejší výměna prostřednictvím internetu podle studie významně změnily například odvětví cestovního ruchu. Internet zároveň vytváří atraktivní alternativu k vysokým cenám a omezenému výběru v kamenných obchodech. Internet je také klíčem k růstu malých a středních podniků. Firmy, které jsou aktivní online, rostou rychleji než konkurenti, píše se v materiálu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.