Lidovky.cz

Češi ztrácejí zájem o mléko z automatů, může za to prý hlavní hygienik

Ekonomika

  15:33
PRAHA - V Česku se poslední dobou mírně snižuje počet automatů na prodej čerstvého mléka, podle údajů Státní veterinární správy (SVS) jich nyní je 169.

Na pražském Kubánském náměstí byl dnes 22.5.2010 zahájen provoz Farmářského tržiště Kubáň. Na dalším pražském tržišti, které je v provozu třikrát týdně, tak mohou čeští zemědělci přímo prodávat své produkty foto:  František Vlček, Lidové noviny

Po počátečním velkém zájmu poptávka po tepelně neošetřeném mléku z mlékomatů loni na jaře začala klesat o desítky procent.

Podle některých zemědělců za úbytkem stojí loňské vystoupení hlavního hygienika Michaela Víta, které dávalo do souvislosti rostoucí prodej neošetřeného mléka a množící se průjmová onemocnění.

Po varování hygienika klesl odbyt pod 50%
"Loni se to rozjelo, odbyt byl velice slušný. Po varování hlavního hygienika a veterinární správy to spadlo pod 50 procent," řekl ředitel společnosti Agro Jesenice u Prahy Josef Kubiš. "Poslední dobou to jde maličko nahoru," dodal. Zhruba 60 až 80 litrů, které firma prostřednictvím jednoho z celkem pěti automatů umístěných v Praze a okolí denně prodá, činí z prodeje ztrátovou záležitost. Podle Kubiše prodejům mléka uškodila také nepravdivá informace v televizi, že mlékem z automatu se může přenášet encefalitida.

V britských obchodech se prodává neoznačené mléko klonovaných krav

Jiný názor na zastavení rozkvětu automatů má předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík. "Myslím, že je nyní standardní situace, kdy trh v této oblasti se nasytil a nárůst mlékomatů již tak nepokračuje," řekl. "Není to způsobeno překážkami ze strany státní správy, protože ta se v poslední době v této oblasti chová dost korektně," dodal.

Vít na začátku loňského roku upozornil v souvislosti s rostoucím prodejem neošetřeného mléka na množící se průjmová onemocnění. Podle zemědělců je ale prodej veterinárně a hygienicky ošetřen, takže žádná zdravotní rizika nehrozí. Na každém automatu je navíc povinně uvedena informace, že mléko je potřeba před konzumací tepelně upravit. Automaty se zabývala i Státní veterinární správa, při kontrolách ale žádné závažné nedostatky nezjistila.

Zemědělci uvažují o šetrné pasterizaci
Zemědělci z Jesenice uvažují o tom, že by začali z některého z automatů prodávat mléko upravené takzvanou šetrnou pasterizací, které by nebylo již doma potřeba tepelně upravovat.

Automat na mléko.

Jak řekli začátkem letošního února chovatelé krav z jižní Moravy, snížil se jim prodej mléka prostřednictvím automatů meziročně o dvě třetiny. Na klesající odbyt si stěžovali například také jejich kolegové ze Zlínského kraje, jimž prodeje spadly o polovinu. Také podle moravských zemědělců jsou za ztrátou zájmu zákazníků o mléko z automatů Vítovy výroky.

Farmáři si automaty pořizovali kvůli nízkým výkupním cenám
Farmáři si začali mlékomaty pořizovat na konci roku 2009 kvůli nízkým výkupním cenám, které za mléko dostávali od zpracovatelů. Mléko z automatů totiž mohou nabízet za mnohem vyšší cenu než při jeho prodeji mlékárnám.

Prostřednictvím automatu ovšem jeho majitelé většinou prodají pouze velmi malou část své produkce.

Loňský říjnový průzkum veřejného mínění přitom ukázal, že zájem nakupovat čerstvé mléko z automatů má více než polovina Čechů. Zájem o mlékomaty mají častěji ženy, lidé středního věku a rodiče dětí předškolního a školního věku. Lidé na mlékomatech oceňují zejména to, že si díky nim mohou načepovat čerstvé a kvalitní mléko.

Mléko - ilustrační foto

Litr mléka se vykupuje za 8 korun
V současnosti platí mlékárny farmářům za litr mléka kolem osmi korun, v době mléčné krize v roce 2009 to bylo i méně než šest korun. Současná farmářská cena mléka je zhruba na stejné úrovni jako před dvanácti lety a produkce mléka stále není zrovna ziskovým oborem. "Někteří prodělávají, ti lepší jsou na nule, nebo mají nepatrný zisk," řekl Kubiš.

Přímý prodej mléka vzrostl o 80 procent
Podle ministerstva zemědělství přímý prodej mléka prostřednictvím mléčných automatů, farmářských trhů či přímo ze dvora loni vzrostl o 80 procent na 6,9 milionu kilogramů. Jeho podíl na celkových prodejích je však stále zanedbatelný na asi 0,3 procenta celkové tržní produkce mléka, která loni byla zhruba 2,6 miliardy kilogramů. "Je jasné, že tento způsob prodeje je pouze okrajovou záležitostí, ale velice důležitou pro fungování nabídky a propagace mléka," podotkl Stehlík.

Zájem zejména menších farmářů a výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v neobvyklých způsobech prodeje hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě či neosobnímu prostředí.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.