Lidovky.cz

Na polovině akcí pro seniory se bezostyšně lže

Ekonomika

  12:34
PRAHA - Česká obchodní inspekce loni zjistila závady na zhruba polovině kontrolovaných předváděcích akcích, na kterých jsou hlavně seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky.
Prodejci občas lidem dokonce vypnou mobily a nedají jim najíst a napít, dokud si něco nekoupí. (ilustrační foto)

Prodejci občas lidem dokonce vypnou mobily a nedají jim najíst a napít, dokud si něco nekoupí. (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy předražené výrobky.

Čtěte také:

"Celkem bylo v rámci ČOI provedeno 133 kontrol na předváděcích akcích se zaměřením na dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Nedostatky byly zjištěny celkem v 63 případech, z toho ve 42 případech byly kontrolou prokázány nekalé obchodní praktiky," stojí ve výroční zprávě ČOI za loňský rok.

Odvézt, zavřít a vyhladovět

Některé firmy vábí seniory na akce spojené s výlety na hrady a zámky a s obědy zadarmo. Jak ale vyplývá ze zkušeností inspektorů, někdy autobusy na památky ani nedojedou. Zákazníky organizátoři zájezdu vyloží v sále někde v odlehlé vesnici. Prodejci občas lidem dokonce vypnou mobily a nedají jim najíst a napít, dokud si něco nekoupí.

Za zjištěné a prokázané nedostatky inspektoři v 57 případech podali návrh na zahájení správního řízení s prodejci a šestkrát jim uložili pokutu v celkové výši 10.000 korun. Firmám ve správním řízení hrozí pokuty do 50 milionů korun, někdy se ale brání, že za najaté obchodní zástupce s vlastním živnostenským oprávněním neodpovídají.

Odstoupit o smlouvy? Obtížné
Kupní smlouva uzavřená na předváděcí akci podle ČOI například obsahovala nepravdivé údaje o tom, že v případě odstoupení od smlouvy do 14 dnů kupující souhlasí se zaplacením půjčovného 1000 korun za každý započatý den od sepsání smlouvy do doručení zboží na adresu prodávajícího, které se mělo odečíst od kupní ceny. "Přitom zákon stanoví odstoupení od kupní smlouvy bez jakékoliv sankce," upozornila ČOI.

Zmatení senioři podepíší vše
Obchodní zástupci na předváděcích akcích dokážou seniory snadno poplést. Zmatení starší lidé pak mimo jiné podepíšou smlouvu, podle níž prodejce požádali, aby je navštívili doma. Pak nemohou smlouvu zrušit do 14 dnů, jak je obvyklé, a musí si koupit výrobek za mnohonásobně vyšší cenu, než za jakou se prodává v obchodech.

V kupních smlouvách, předkládaných na těchto akcích, chybějí často důležité povinné údaje. Mnohdy lidé nevědí, jakou konečnou cenu zaplatí. Něco hradí hotově přímo na akci a zbytek ve splátkách. Ve smlouvách však schází počet splátek a jejich celková výše.

Bezostyšná manipulace
"Účastníky reklamních a předváděcích akcí jsou z převážné většiny lidé v důchodovém věku, kteří nemívají dostatečné právní povědomí o následcích nerozvážně uzavřených kupních smluv. Při prezentačních akcích je s těmito občany manipulováno, a jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody, slevy, výhry a v některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy," uvedla ČOI.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.