Nejnovější oznámení o dalším propouštění až šesti tisíc vývojářů je jen jednou ze změn, kterou společnost čeká. Tou nejdůležitější je přijmout novou strategii, tedy zaměřit se na smartphony a dohnat Apple.
Ačkoli firma vydává bezmála pětkrát větší sumy na výzkum a vývoj technologií, na amerického konkurenta stále ztrácí. Podle zaměstnanců je vývoj nových výrobků ochromen množstvím byrokracie a schvalovacích postupů.
V minulosti prý také docházelo k tomu, že na některých projektech pracovalo více týmů naráz a namísto toho, aby sdílely své objevy, začaly si konkurovat.
Hovoří se také o tom, že Elop hodlá změnit firemní zvyk, kdy si během letních prázdnin finští pracovníci vyberou měsíc dovolené a chod ve společnosti ustane.
Z nejrůznějších analýz, které jsou dnes k dispozici, přitom vyplývá, že Nokia měla našlápnuto mnohem lépe než Apple. Například údajně několik let před tím, než se začal prodávat iPhone, představili vývojáři vedoucím manažerům Nokie prototyp telefonu s velkým dotykovým displejem a se snadným připojením k internetu. Dočkali se odmítnutí s tím, že by šlo o příliš drahé fiasko.
Nebo v roce 2004 vedení zahodilo návrh na vytvoření online obchodu s aplikacemi. Portál Ovi byl nakonec spuštěn o tři roky později. Potenciál obchodu s aplikacemi však dokázal naplno využít opět až Apple.
Nokia se celé roky vezla na úspěchu jednodušších telefonů, které dokázala levně vyrábět i distribuovat. Dnes však Číňané dokáží takovýto přístroj vyrobit rychleji než lidé z Nokie prezentaci v PowerPointu, komentoval ironicky situaci ve firmě Elop v dopise zaměstnancům.
Vývoj smartphonů však vyžaduje mnohem větší důraz na software a podle expertů Nokia tento přechod nezvládla. Bývalý šéf Olli-Pekka Kallasvuo kvůli tomu začal skupovat různé začínající IT firmy a najímat další vývojáře, kýžený efekt se však nedostavil.
Nejnovějším pokusem firmy, jak znovu získat ztracený podíl na trhu, jsou včera v Londýně představené smartphony E6 a X7. Oba fungují na vylepšené verzi operačního systému Symbian a cílí především na manažery.