Lidovky.cz

Na slovo 'sleva' uslyší lidé vždycky

Ekonomika

  19:59
Slevové servery mohou zvýšit firmám tržby. Pro některé firmy se jedná o zajímavou možnost propagace. Na druhou stranu slevové servery představují riziko pro ziskovou marži, říká Pavel Kulhavý z PwC Audit.

Ilustrační foto foto: Shutterstock

LN Je to rok, co tu fungují slevové servery hromadného nakupování. Už jich je několik set. Co stojí za tak rychlým boomem?
Jde o novinku na českém trhu, která zaujala velké množství spotřebitelů, protože na slovo "sleva" slyší lidé nejen v době krize. Samotné náklady na provozování a zřízení takového serveru také nejsou příliš vysoké, takže řada internetových podnikatelů rychle zareagovala na mezeru na českém trhu.

LN Jaké výhody z toho mají poskytovatelé, kteří služby či zboží přes slevové servery nabízejí?
Osloví širokou masu zákazníků a platí za to "jen" svou marží. Pokud ve svých obchodních plánech mají nastavené různé marže při různých prodaných objemech, nemusí být pro ně výpadek příjmů tak velký, jak by se z výše poskytnuté slevy mohlo na první pohled zdát. Pro nové firmy na trhu je to navíc relativně snadný způsob, jak se představit zákazníkům s mnohem nižšími náklady, než by byla například inzerce.

LN Považujete umisťování slevových nabídek na slevové servery za dobrý marketingový nástroj?
Velmi výhodný formát je to zejména pro firmy, které realizují úspory z rozsahu. Pokud například nabízíte vyhlídkové lety, neberemeli v úvahu cenu paliva, je vaším zájmem, aby bylo letadlo ve vzduchu co nejčastěji. Pokud jste hospoda, rádi dáte pár piv za zvýhodněnou cenu, neboť můžete očekávat, že host si k nim koupí i jídlo a možná i další piva za plnou cenu. Navíc, pokud mu zachutná, přijde zas, nebo vás dokonce doporučí známým. Prostřednictvím slevových serverů pochopitelně zvýšíte tržby, ale zároveň představují riziko pro ziskovou marži.

LN Je to vhodný nástroj reklamy například v cestovním ruchu? Ve kterých oborech se tento druh propagace může vyplatit a kde je to naopak sporné?
Pokud využíváte servery jako nástroj uvedení na trhu, může se jednat v podstatě o jakýkoli produkt, ale musíte vědět, kdy přestat, a začít realizovat tržby z běžné ceny.

LN Jak se bude dál trh hromadného nakupování v Česku vyvíjet?
První nadšení spotřebitelů vystřídá realističtější hodnocení jednotlivých provozovatelů. Nespokojenost klienti zpravidla rychle ventilují v internetových diskusích a taková negativní reklama může některým serverům způsobit existenční potíže.

LN Přibudou další slevové servery, nebo se dá spíše předpokládat konsolidace trhu a vytvoření několika silných skupin?
Konsolidaci a zároveň i prohlubující se specializaci tohoto dynamického segmentu u nás očekávám relativně brzy. Tomu nasvědčuje i vývoj v těch zemích, kde již mají slevové servery za sebou několikaletý vývoj.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.