Turistů v Česku přibývá a tento trend bude pokračovat celý rok. První čtvrtletí letošního roku přineslo pro hoteliéry a majitele penzionů dobré zprávy. Přibylo jim o více než osm procent hostů proti stejnému období v loňském roce.
Infografika - klikněte pro zvětšení
"Všechny ukazatele se zvyšovaly," komentovala výsledky Marie Boušková z Českého statistického úřadu. To potvrzují i hoteliéři. "Po období útlumu poptávky je nyní zájem vysoký a čekám, že letošní rok bude lepší než loňský," řekl Tomáš Startl, generální ředitel pražského hotelu Perla.
OTÁZKA LN
|
Státní agentura pro podporu cestovního ruchu CzechTourism přitom chystá v propagaci tuzemska nový směr. Vsadit chce na film. "V případě domácího cestovního ruchu chceme využít třeba míst, kde se točily některé známé filmy, a plánujeme podle nich vytvořit itinerář cesty. To pak vystavíme na portál Kudy z nudy," vysvětluje záměr Mojmír Mikula, ředitel odboru pro výzkum a inovace.
Filmy by měly ale zajistit i propagaci tuzemska v zahraničí. Již dnes CzechTourism pomáhá lákat do česka zahraniční filmaře. "Chtěli bychom prosadit používání trailerů z filmů, které se točily u nás, například na veletrzích," dodává Mikula další plánované kroky. Například to, že se v Karlových Varech natáčel film o Jamesi Bondovi, sem láká hosty ze zahraničí. Podobně i počet turistů z Jižní Koreje silně podnítil tamní populární seriál Milenci v Praze.
Konkrétní plány na širší využití filmu jako cesty prezentace Česka se zatím připravují. Jisté ovšem je, že v letošním roce vydá CzechTourism na mediální propagaci tuzemska jako turistické destinace 250 milionů korun. To je přibližně o 20 procent méně než v minulém roce. Problémem tuzemského cestovního ruchu ale zůstává velký rozdíl mezi hlavním městem a regiony.
Navíc náskok Prahy v růstu návštěvnosti se stále zvyšuje. "Za posledních deset let se dominance Prahy ještě zvýšila," uvedla Boušková. Zatímco na začátku desetiletí jezdilo do Prahy 27 procent hostů, v minulém roce to bylo již téměř 40 procent. Údaje statistického úřadu také ukazují, že pouze do Prahy a Karlovarského kraje přijíždí více zahraničních turistů než domácích.
Ačkoli se letos předpokládá růst počtu turistů, hoteliéři a majitelé penzionů se zatím moc radovat nemohou. "Obsazenost hotelů mírně stoupá. Tvrdá konkurence však vede ke snižování ceny za ubytovací služby," uvedl Ondřej Špaček z poradenské společnosti KPMG.
Takový trend je sice vidět i v jiných zemích, ale v Česku je podle něj tlak na cenu však enormní. Z dat KPMG například vyplývá, že průměrná tržba českých hoteliérů na připravený pokoj se loni meziročně snížila o 16 procent na 633 korun za noc. Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka není další snižování cen dále udržitelné.