Lidovky.cz

Český pivař v ohrožení? Pivní tradice ustupuje

Ekonomika

  10:00
Raději než zajít na deset "kousků" si Češi koupí lahev dobrého vína. A ti, kteří musí dvakrát obrátit každou korunu, vyrazí pro basu levných lahvových piv do diskontu.

Český pivař foto: Shutterstock

Již potřetí za sebou klesla loni v Česku spotřeba piva. Podle nejčernějších odhadů se dostala na průměrných 145 litrů piva na osobu. To je zhruba o 20 litrů méně než před pěti lety. Oproti tomu prodej vína vytrvale roste. V roce 2010 ho Češi vypili v průměru 20 litrů na hlavu. Přitom na začátku 90. let to byla asi polovina. Blíží se tedy konec české pivní tradice?

Český pivař už prostě není, co býval. Lidí, kteří celý život pijou jeden druh piva, rychle ubývá. Čepovaná dvanáctka jedné značky drží u stolů v hospodách stále méně lidí. A to je pro pivovary, jejichž produkce klesá, kámen úrazu.

S kamarády pijeme víc
Domů si člověk koupí třeba dvě lahvová piva, zatímco s kamarády v hospodě by si jich dal klidně pět. Svou roli hraje zdražování i změna životního stylu.

"V restauracích a hospodách tráví Češi podstatně méně času než v minulosti. Spotřeba je doma samozřejmě nižší než při společných návštěvách restaurací ve skupině přátel," vysvětluje Ondřej Kočí, odborník na pivovarnictví ze společnosti PwC ČR.

INFOGRAFIKA

A to si nadnárodní pivovary uvědomují. "Krize způsobila zpomalení růstu zejména ve vyspělých ekonomikách. Co do objemu loni klesala spotřeba v Severní Americe a v Evropě," řekl pro LN Graham Mackay, předseda představenstva koncernu SABMiller, do něhož patří například Plzeňský Prazdroj. Podle Mackaye se přitom nedá očekávat, že by se například v Česku nyní poptávka začala opět zvyšovat.

Novinky a zvláštní příchutě
Odliv lidí z hospod potvrzují i statistiky. Loni byl poprvé v historii objem piva stáčeného do lahví větší než objem piva stáčeného do sudů. Navíc tento trend bude nejspíše pokračovat dál. Co s tím?

Nadnárodní pivovarnické skupiny kopírují úspěšnou taktiku těch malých. Návod je jednoduchý. Vsadit na zvláštní příchutě, novinky. "Chceme nabízet inovace, zejména v balení piva, a také nové příchutě a speciální piva, aby lidé dostali za stejné peníze přidanou hodnotu," vysvětluje Graham Mackay s tím, že právě to je cesta do budoucnosti.

Nudné údolí výčepních piv končí
Že se jedná o správnou cestu, mohou potvrdit zástupci minipivovarů. Zatímco velkým pivovarnickým skupinám jdou prodeje dolů, malé krize nijak výrazně nepoškodila. Naopak. Ačkoli celkový výstav tuzemských pivovarů klesá, roste nabídka druhů a značek piv.

"Značek je již přes 450," uvádí Jan Veselý, šéf Českého svazu pivovarů a sladoven. Tuzemské pivovary loni uvařily o 40 procent speciálních piv více než v předchozím roce. Právě novinky mají přilákat lidi zpět do hospod.

"V dnešní době, kdy mají lidé často hluboko do kapsy, potřebují nové impulzy, proč si zajít s kamarády do hospody nebo si koupit pivo domů. Ty tradiční často nestačí. Když je však v nabídce nový druh piva či zajímavé nové balení, lidé ho rádi zkoušejí, a to i opakovaně," vysvětluje Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen.

Regionální pivovary
Hlavním motorem inovací jsou ovšem malé regionální pivovary. Dnes jich v tuzemsku funguje už více než stovka a letos vznikne další desítka. "Momentálně je to obrovský trend.

Vidíme ohromný nárůst poptávky," říká Josef Krýsl z Českomoravského svazu minipivovarů. Podle něj sice velké pivovary vaří výborné pivo, ale všechny značky si jsou velmi podobné.

Češi, kteří už jsou více zcestovalí a poznali i jiná piva než českou klasiku v podobě ležáku plzeňského typu, si rádi dopřejí změnu i doma. Piva z malých pivovarů bývají většinou nefiltrovaná a nepasterovaná, zkouší se různé pivní styly.

Celý text najdete v sobotním vydání LN v příloze Byznys Lite.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.