Lidovky.cz

Westinghouse: Temelín je pro nás prorita

Ekonomika

  20:00
Je Westinghouse favoritem soutěže na dostavbu Temelína? „Důvěřujeme si,“ říká ředitel Westinghousu pro evropský trh Anders Jackson a dodává, že oproti konkurentům nabízí nižší provozní náklady a nižší nároky na počet zaměstnanců.

Anders Jackson, President Westinghouse pro Evropu, Střední východ a Afriku foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

LN O dostavbu Temelína se uchází Westinghouse, Areva a českoruské konsorcium. Považujete samy sebe za favorita soutěže?
Nevím, jestli jsme vysloveně favorit, ale důvěřujeme si. Máme vynikající technologii a jsme schopni představit solidní nabídku. Kdybychom neměli šanci vyhrát, soutěže bychom se neúčastnili.

Anders Jackson, jaderný manažer

Ředitel společnosti Westinghouse pro region Evropa, Blízký východ a Afrika od poloviny loňského roku. Je odpovědný za získávání nových zakázek. V současnosti má na starosti například výběrová řízení na dodavatele nových jaderných bloků v Česku, Polsku a Británii. Jackson má za sebou 20 let praxe v jaderném průmyslu.

LN Jmenujte tři důvody, proč by zrovna Westinghouse měl být vybrán za vítěze soutěže.
První jsem již zmínil, je to velmi dobrá technologie s pokročilým systémem pasivní ochrany. Oproti konkurentům tvoří náš reaktor méně komponentů, což se příznivě projevuje na ceně. Za druhé bych uvedl získané zakázky v Číně a USA na celkem osm reaktorů. Zatím všechny stavíme podle plánu a bez překročení plánovaných nákladů. První reaktory v Číně zahájí provoz podle plánu v roce 2013. Další výhodou Westinghousu je, že nemá pevně daný řetězec dodavatelů. Máme slogan: "Nakupujeme tam, kde stavíme." Proto věříme, že najdeme mnoho dodavatelů v Česku.

LN Jste připraveni, že tlak na co možná nejnižší cenu nových bloků v Temelíně bude velmi silný?
Věřím, že naplníme představu o ceně. Zatím čekáme na konečnou specifikaci podmínek pro závazné nabídky, od kterých se cena bude odvíjet. Ale není důležitá jen nabídková cena, ale také provozní náklady po dobu životnosti, která u moderních bloků činí 60 i více let. Výhodou našich bloků může být i to, že oproti jiným potřebují o 30 až 40 procent méně obslužného personálu. Je to možné díky nižšímu počtu komponentů a systémů, což přináší úsporu nákladů na provoz a údržbu.

LN Je možné říci, že cena za jaderný blok je vždy stejná? Nebo je to podobné jako s autem, které v závislosti na vnitřní výbavě a motoru může stát o desítky procent více či méně?
Rozdíly jsou jen minimální. Snažíme se po celém světě budovat standardizované řešení. Jisté rozdíly mohou vzniknout v závislosti na regulaci a zvoleném místě. Další rozdíly se týkají skutečnosti, že polovinu nákladů tvoří stavební práce a ty jsou odvozeny od mzdových nákladů a produktivity práce v dané zemi. A tyto podmínky jsou v Česku jiné než v USA nebo v Číně. Také těžko ovlivníme silně kolísající náklady na ocel a další materiály.

LN V případě Česka může vzniknout problém s přepravou velkých dílů na staveniště. U Temelína nelze spoléhat na dopravu po moři ani po velkých řekách...
Nechali jsme si zpracovat konkrétní studie týkající se Temelína a ukázalo se, že žádné neřešitelné problémy s přepravou komponentů nenastanou. Mezi největší díly patří parogenerátor a i ten je možné přepravit. Navíc je možné volit mezi přepravou po silnici, po železnici i po vodě.

LN Pokud tendr vyhrajete, dostanou české podniky šanci podílet se i na všech hlavních částech jaderného bloku?
Jednodušší je říci, které části nebudou moci dodat. Westinghouse má na starosti design a inženýring a vyrábí též některé klíčové díly reaktoru. Tlakovou nádobu a parogenerátory vyrobí někdo z našeho globálního dodavatelského řetězce, například v Japonsku nebo v Koreji. Vše ostatní může získat ten, kdo nabídne nejlepší možnou kombinaci ceny, kvality a termínu dodání. Je potřeba říci, že naším zákazníkem je ČEZ, a ten bude požadovat co možná nejnižší cenu a rizika.

LN Zvítězíte-li, budete české dodavatele zvýhodňovat?
Určitě oslovíme všechny významné dodavatele v Česku a doufejme, že budou nejlepší. Znají místní podmínky a budou mít i výhodu v podobě nižších nákladů na přepravu

LN Dohodli jste se již na spolupráci s některými českými dodavateli?
Zatím nejsme v této fázi. Zatím je vyhledáváme a dáváme jim možnost, aby se kvalifikovali. Pořádáme konference pro dodavatele, navštěvujeme jejich výrobní závody. Jednání pokročí až poté, co od skupiny ČEZ dostaneme podrobnější dokumentaci k soutěži.

LN Kde byste vyráběli jaderné palivo pro temelínské bloky?
Máme v Evropě dva výrobní závody na palivové články, tudíž to bude jeden z nich. První se nachází v Británii a druhý ve Švédsku. Samotný uran může pocházet z Kanady, Austrálie, Kazachstánu nebo i dalších zemí.

LN Neuvažujete o výstavbě závodu na jaderné palivo v Česku?
Ne, to by nedávalo smysl stavět nový závod jen pro potřeby Temelína. Kapacita dvou zmíněných závodů je dostačující.

LN V jaké fázi se nyní nacházejí vyjednávání mezi ČEZ a jednotlivými uchazeči o zakázku?
Nyní jsme ve fázi soutěžního dialogu. ČEZ nám sdělil předběžné požadavky a my máme čas na to, abychom okomentovali, co je reálné a co ne. Na konci roku by nám měl ČEZ předložit závazné požadavky na nové bloky.

LN Průběh soutěže měl být původně výrazně rychlejší, ale ČEZ jej loni protáhl. Následovaly debaty na téma, jestli odložení termínů požadoval ČEZ nebo uchazeči o zakázku. Jak to vlastně bylo?
Nevím, co přesně za tím bylo, ale mohu říci, že Westinghouse žádný odklad nepožadoval. Zvládli bychom i rychlejší průběh tendru. Ten je bohužel velmi formální a obtížný. Nicméně doufáme, že žádné další odklady nevzniknou.

LN Projevily se na vyjednávání dopady havárie v japonské Fukušimě? Dá se již teď říci, že vzrostou bezpečnostní požadavky na nové jaderné bloky včetně těch temelínských?
V tuto chvíli se domníváme, že dopady na náš reaktor budou velmi omezené. Nechali jsme si vyhodnotit, co by se stalo, kdyby ve Fukušimě v okamžik katastrofy byla místo starých bloků naše zařízení. Podle studie by se bezpečně vypnula a nikdo by nebyl ohrožen. Náš reaktor nepotřebuje žádné záložní dieselagregáty a chladicí voda je k dispozici přímo u něj. Právě přerušení vnějšího přívodu elektřiny a vody bylo jednou z hlavních příčin fukušimské havárie. Nehoda ve Fukušimě jistě ovlivní proces udělování licence, který začne poté, co ČEZ vybere vítěze soutěže. Ale ani toho se neobáváme.

LN Kolik času, úsilí a peněz vás stojí tato nultá fáze před podepsáním smlouvy o výstavbě nových bloků?
Stojí to mnoho peněz, každý rok se jedná o několik milionů dolarů. Několik zaměstnanců pracuje výhradně na temelínském projektu, další pak částečně. Po přepočtení na plné úvazky by se jednalo celkem o zhruba deset lidí. Mnoho peněz padne na cestování a na právní služby. Není to tedy levné, ale kdo chce vyhrát, musí se snažit.

LN A co lobbování? Setkáváte se často s politiky a manažery společnosti ČEZ a přesvědčujete je, že Westinghouse je nejlepší volba?
To říkám každému na potkání, že jsme nejlepší! Snažíme se setkávat s politiky, regulátory, zástupci ČEZ a dodavateli a ptáme se na jejich požadavky, aby naše nabídka mohla být co možná nejlepší.

LN Jak je pro vás důležité lobbování ze strany amerických politiků a diplomatů?
Samozřejmě že je pro nás velmi pozitivní. Oceňuji a jsem vděčný za podporu, kterou máme od amerického velvyslanectví i vlády.

LN Dá se očekávat, že s blížícím se termínem výběru vítěze tendru bude narůstat počet návštěv představitelů USA v Česku?
Nevím, na to mohu těžko odpovědět. Vztahy mezi Českem a USA jsou již dnes velmi intenzivní a předpokládám, že tento stav vydrží i nadále.

LN Férových soutěží na výběr dodavatele výstavby jaderných bloků v posledních letech bylo jen minimum. Jeden se odehrál ve Spojených arabských emirátech a další je nyní v Česku. V jiných zemích je dodavatel jasný předem. Souhlasíte s tímto názorem.
Musím říci, že ČEZ postupuje velmi dobře. Soutěž je otevřená a transparentní, všichni uchazeči mají stejnou šanci. Když vyhraje ten nejlepší, ostatní to jistě budou akceptovat jako fakt. Ale férových soutěží bylo více. Například soutěž na třetí blok ve finském Olkiluotu byla transparentní, další otevřenou a transparentní soutěž pořádá společnost Horizon Nuclear Power v Británii.

LN Ucházíte se kromě dostavby dvou bloků Temelína ještě o další zakázky v Evropě?
Velké naděje vkládáme do soutěží v Británii a v Polsku. Jsme si jistí, že náš blok v Evropě postavíme. I když třeba nevyhrajeme v České republice, jistě uspějeme jinde.

LN Nevzniká zde riziko, že když vyhrajete ve dvou ze tří uvedených zemí, nebudete mít kapacity na třetí zakázku?
Je pravda, že naše kapacity jsou omezené. Jsme schopni přijmout nejvýše čtyři takové zakázky ročně, a to platí pro celý svět, ne jen pro Evropu. Projekty v Česku a Polsku běží paralelně, vítěz tendru má být v obou případech vybrán v roce 2013. Ale to pro nás nepředstavuje problém. Kapacitní omezení v dohledné budoucnosti zatím nehrozí.

LN Ve hře je tedy ještě Británie a Polsko. Nakolik je pro vás zakázka v Temelíně vlastně důležitá? Nebo to nebude žádná tragedie, když nevyhrajete?
Samozřejmě, že je velmi důležitá. Chceme zvítězit všude tam, kde soutěžíme. Mimořádně důležité je pro nás získat první referenční zakázku v Evropě, na kterou bychom poté mohli navázat. Temelínský tendr tedy má velmi vysokou prioritu nejen pro mne, ale i pro celý koncern Westinghouse.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.