Lidovky.cz

Aquapark: vyšší vstupné vyselektuje lidi

Ekonomika

  7:03
Majitel aquaparku Aquapalace Praha v Čestlicích si chválí nárůst tržeb a zvyšující se návštěvnost. Ta přesto není tak vysoká, jak investor plánoval. Podle předsedy představenstva společnosti SPGroup Pavla Sehnala lidi poněkud vyšší cena neodradí. "My si myslíme, že cena je spíše nízká. Kdo se chce koupat zadarmo, může jít do volné přírody," říká Sehnal.

Čestlický akvapark. foto: Reprofoto

LN Jak se daří vašemu aquaparku v Čestlicích? Při otevření jste uvedl, že očekáváte návratnost investice 10 až 14 let, ale to se počítalo s návštěvností milion lidí ročně. Průměrná roční návštěvnost je ale jen 750 tisíc.
Musím zaklepat, že se projektu docela daří. Meziroční nárůst návštěvnosti je kolem 10 až 15 procent, meziroční nárůst tržeb okolo 20 procent. Co se týká počtu návštěvníků, pomalu se blížíme k tomu milionu, který jsme měli za cíl.

Developer Pavel Sehnal

Pavel Sehnal SPGroup Pavel Sehnal (47) nastoupil po studiu ČVUT jako konstruktér do Tesly. Dále pracoval například jako broker v Komerční bance nebo jako ředitel odborů finančních trhů v Podnikatelské bance.

V roce 1992 se Sehnal podílel na založení Burzovní společnosti pro kapitálový trh, kde působil jako generální ředitel. Od roku 1995 je předsedou představenstva a generálním ředitelem SPGroup a. s.

V roce 2005 se mu podařilo úspěšně prodat Českou podnikatelskou pojišťovnu. Aquapark v Čestlicích se mu zatím prodat nedaří.

LN Jaká je ziskovost aquaparku?
Samotný účetní výsledek je ve výroční zprávě.

LN Jenže nejnovější výroční zprávu SPGroup jste zveřejnili za rok 2008.
Tak já si myslím, že zisk se pohybuje okolo 80 a 100 milionů ročně. Jsou zde tři společnosti - jedna vlastní areál, společnost Greenvale, ta vykazuje daný zisk. Pak jsou tu dva nájemci, kteří provozují aquapark a hotel. Ti hospodaří s vyrovnaným rozpočtem. (Pozn. red.: Podle dodatečného zjištění LN z výroční zprávy společnosti Greenvale za rok 2010 činil čistý zisk z provozu aquaparku i hotelu dohromady 46 milionů Kč).

LN Podle mých informací však není ziskovost aquaparku taková, jak se očekávalo, a že si sotva vydělá na svůj provoz.
Jsou aquaparky v Německu, například v Erdingu, které jsou velmi ziskové.

LN A jak to souvisí s vaší ziskovostí?
Tak, že je tento obor docela dobrý. Postupně se v Evropě staví další a další podobná zábavně-relaxační zařízení.

LN V čem vidíte hlavní důvod, že návštěvnost vašeho aquaparku není tak velká, jak jste předpokládali? Lidi odrazuje hlavně cena vstupného, bez ohledu na krizi. Zdá se vám vstupné odpovídající?
My si myslíme, že cena je spíše nízká, když to srovnáme s tím, kolik stojí třeba lyžování. Celodenní permanentka na horách stojí třeba 300 korun a lyžujete na trávě, není tam vzduchotechnika ani topení.

LN Ale to srovnáváte nesrovnatelné. Když porovnáte Čestlice například s osmkrát větším aquaparkem Tropical Islands u Berlína, má stejnou cenu vstupného. Jenže průměrný Němec má třikrát větší plat než průměrný Čech.
Tropical Islands nepokládáme za svoji konkurenci, protože to je zařízení, které vzniklo z výrobní haly a nejsou tam žádné atrakce, jen nějaké květiny. Musíte navíc zaplatit za cestu tam. Pro nás jsou vodítkem z hlediska ceny aquaparky jiného typu v Německu. Třeba aquapark Erding u Mnichova má vstupné do saun na úrovni 13 eur, u nás je vstupné do saun okolo 100 korun, takže jsme na třetinových cenách. To samé se týká i ceny vstupného.

POROVNÁNÍ CEN AQUAPARKŮ:

LN To není pravda, aquapark v Erdingu má denní vstup zhruba 600 korun, zatímco Čestlice 650.
Tam se ale platí za nadstandardní služby jako lehátka nebo saunu. Ono je třeba vidět i ceny dalších služeb, nejen to základní vstupné. Navíc u nás to vstupné tvoří základní hranici, která vyselektuje lidi, které byste tam nerada potkávala. Určitě máte zájem o určitou hygienu a kvalitu vody.

LN Takhle to vyznívá, že sociálně slabší či nepřizpůsobiví u vás nemají co dělat. Těm byste doporučil rybníky?
Kdo se chce koupat zadarmo, může jít do volné přírody. My si zakládáme na tom, že naše zařízení je na úplné špičce z hlediska hygienických možností.

LN Pokud vím, tak vy už od začátku sháníte na aquapark Čestlice kupce. Už někdo projevil zájem?
My jsme už v době výstavby podepsali smlouvu s jednou zahraniční bankou o prodeji tohoto areálu. Cena byla tenkrát 4,2 miliardy korun. Mezitím však přišla krize, banka se dostala do velkých potíží, prodělala několik desítek miliard euro, tak se smlouvy rozvázaly.

LN A od té doby se objevil další zájemce?
Řekl bych, že zájem v letošním roce ožívá, zájemci si chodí pro informace o projektu. Když chcete něco dobře prodat, tak daný projekt musí být úspěšný. Úspěšný je i přidružený hotel v Čestlicích, průměrnou obsazenost má okolo 60 procent, což je dvojnásobek toho, co mají ostatní hotely v Praze.

LN Podle mých informací je právě čestlický hotel značně ztrátový.
To máte špatné informace, hotel vydělává okolo 25 milionů korun ročně.

LN Chcete hotel prodat spolu s aquaparkem nebo zvlášť?
Hotel i aquapark tvoří jeden resort, vzájemně se podporují. Chceme je prodat najednou.

LN A jací investoři tedy už projevili zájem? Budete ochotni slevit, pokud se nenajde kupec?
Jde především o rakouské investory. Nepředpokládám, že bychom to prodali nějakému americkému investorovi, spíš nějakému evropskému. Co se týče ceny, budeme chtít minimálně těch 4,2 miliardy korun. Realitní trh sice poklesl, ale nám se o hodně zlepšily hospodářské výsledky.

LN Do aquaparku jste prý investoval 2,5 miliardy korun. Není ta vaše prodejní marže trochu přehnaná?
Ono každé číslo je pravdivé částečně, máte tam cenu pozemků a projekčních prací...

LN Jenže vy jste to kupovali už jako hotový projekt od ruské firmy za 1,2 miliardy.
Je ale pravdou, že jsme významnou část zařízení přepracovali. Celkově jsme tedy investovali více, mezi třemi a 3,5 miliardami.

LN Myslíte, že je v Česku ještě prostor pro nějaké jiné zařízení?
Myslím, že ne, Praha už by takové zařízení neunesla. Čímž nechci říct, že v krajském městě by se neuživil menší aquapark.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.