Lidovky.cz

Trh je tu nejrozvinutější v Evropě, říká šéf Mattoni

Ekonomika

  12:35
Kromě studeného léta hraje proti Karlovarským minerálním vodám i nedávný nález bakterie E. coli v Aquile. Společnost chystá další expanzi, ale na čínský trh se neodvažuje. Český trh s balenými vodami je nevíce rozvinutý v Evropě, říká šéf firmy Alessandro Pasquale, který žádný velký dopad nalezení bakterie nevidí.

Alessandro Pasquale, šéf Karlovarských minerálních vod foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

LN Nález bakterie E. coli v Aquile přišlo zřejmě v nejhorší dobu, že? Jaká byla reakce zákazníků?
Od zákazníků jsme zaznamenali pozitivní zpětnou vazbu na naši reakci, která byla rychlá a efektivní. Na ohodnocení reakce spotřebitelů je ale ještě příliš brzy, protože je tu mnoho dalších vlivů v tomto měsíci, které musíme vzít v potaz. Ale musím říct, že celkově nevidíme velký dopad téhle události.

Šéf minerálek

Alessandro Pasquale pochází z italské Padovy. Vystudoval mechanické inženýrství se zaměřením na potravinářské stroje na technické škole v Miláně a pokračoval na univerzitě v Parmě. Svou kariéru zahájil ve švýcarském rodinném podniku na výrobu cukrovinek Vialetto. Od roku 2003 pracuje ve společnosti Karlovarské minerální vody. Před třemi lety mu otec předal vedení společnosti KMV. Do její produkce patří minerální vody Mattoni a Magnesia spolu s pramenitou vodu Aquila.

LN Kolik vás stálo zavedení nové aseptické linky? Běžné to není?
Ne, vůbec ne. Pokud víme, tak v Česku jsme jediní, kdo využívá tuto technologii pro plnění přírodní minerální vody, a nevím ani o jiném zahraničním výrobci. Je to nad všemi standardy. Ale myslíme si, že to byla dobrá reakce z naší strany, poskytnout spotřebitelům absolutně nejvyšší možnou bezpečnost. Náklady jsou samozřejmě důležité. Když jsme instalovali aseptickou linku před rokem a půl, investovali jsme kolem půl miliardy korun. Primárně je určena pro technologicky komplikovanější nápoje, jako je třeba mléko, my zde standardně plníme ochucené vody.

LN Bude mít zavedení nové linky dopad na ceny Aquily nebo dalších produktů?
Určitě ne. Nebude to mít vliv na růst cen. Je to dodatečný servis, který poskytujeme zákazníkům, a určitě se nechystáme zvýšit ceny. Dodatečné náklady pokryjeme sami.

LN Od loňského roku exportujete do Dánska, jak se vám tam vede?
Jde to dobře, museli jsme sice změnit distributora, ale nyní to jde dobře. Obecně jsme s exportem spokojeni, především na Slovensku, kde máme ambici stát se příští rok dvojkou na trhu, a také v Německu to jde velmi dobře. Na konci června jsme tam prodali dvojnásobek toho, co před rokem. Německo je obrovský trh. Kdybychom získali jedno procento tržního podílu, byl bych velice šťastný. Celkově rostl vývoz v první polovině roku přibližně o 30 procent proti loňskému roku a stává se z něj významná část našeho podnikání. Export tvoří kolem 15 procent naší produkce. To je dost, protože voda je lokální produkt a je jen málo značek, které dokážou uspět v zahraničí, protože každý region má svou vlastní silnou vodu, a je tedy složité zavádět dovážené produkty.

LN Zvažujete, že rozšíříte export i do dalších zemí?
Nyní vyvážíme do víc než 30 zemí. Jistě, jsme pořád otevření i novým zemím a zvažujeme dokonce další akvizici v zahraničí. Protože akvizice, kterou jsme provedli v Rakousku před třemi lety, byla extrémně úspěšná, podařilo se nám dostat se z trojky na trhu na druhé místo a máme ambici stát se lokálním lídrem.

LN A co Čína, vidíte tam také příležitost, nebo se tam nechystáte?
Byť Čína představuje obrovský trh, myslím, že pro můj byznys je stále dost příležitostí v Evropě a moje know-how je připravené a vhodné pro evropské trhy. Nejsem tak statečný, abych šel tak daleko. Jistě tam existují silné místní společnosti a nemyslím, že je chytré začít bojovat jako malý hráč na tak složitém trhu. Minerální vody jsou lokální byznys a nemyslím, že bychom měli ve velkém expandovat do Číny a budovat tam vlastní závody. Nechci strávit svůj život věčným létáním mezi Evropou a Asií. Zůstanu v Evropě.

LN V obchodech je stále víc nejrůznějších příchutí a kombinací nealkoholických nápojů. Kdo a jak je vlastně vymýšlí? Jak dlouho to trvá od nápadu do té doby, než se dostane do obchodu?
Pokaždé je to jinak. Někdy přijde nápad díky analýze trhu, někdy je to intuice nebo vidíme něco podobného – například někdo z našeho marketingu objeví na dovolené zajímavý produkt. Potom se zabýváme detailněji vývojem, jaký by produkt měl být a jak by měl chutnat. Pracujete podobně jako v kuchyni, když vaříte podle receptu, který si sem tam vylepšíte podle vlastní kreativity. Jenže tady k tomu nemáte žádnou kuchařku, a tak z původního nápadu občas nakonec vznikne něco trochu jiného. Děláte vzorky a testujete je. Když už najdete něco, co vám chutná, je tu ještě otázka nákladů, protože obvykle je to pak hodně drahé. Vracíte se tedy na začátek a snažíte se získat stejnou chuť a kvalitu, ale při nižších nákladech. Když je nakonec receptura hotová, bývá už další postup jednodušší. Udělají se vzorky, naplánuje se zahájení produkce a pak začneme. Celý tenhle proces trvá nejméně tři měsíce, ale může to být i jeden a půl roku.

Křišťálová lupa 2011


LN A kupují lidé skutečně víc tyhle překvapivé a zvláštní kombinace, nebo raději zůstávají u klasiky?

Češi bývali velmi otevření originálním novinkám. Jakýkoli produkt, který jsme uvedli na trh, měl vždy velmi dobrý začátek. A pak spotřebitelé rozhodli, jestli i dlouhodobě uspěje, nebo se propadne. Dnes je složitější zaujmout pozornost zákazníků. Musíte vytvořit opravdu něco speciálního a výrobek také hodně marketingově podporovat. Uspět s novým produktem je nyní složitější. Nicméně musím zmínit, že český trh je nejvíce rozvinutý v Evropě.
Jednou jsem mluvil se šéfem Canadian, což je společnost pro výzkum trhu, a ti používají Českou republiku jako případovou studii. Když se na jiných trzích třeba i v západní Evropě dívají, kam by se v budoucnu v balených vodách mohly ubírat trendy, tak si berou příklad z Česka. Máme tady velmi široké portfolio sofistikovaných produktů, trh je velmi vyvinutý a obaly jsou velmi hezké a kvalitní. A co nenajdete na žádném jiném trhu, je tak vysoká obliba ochucených balených vod. Myslím, že Česko je jediná země, která má skutečně historické pozadí pro tento druh produktů. Dokonce první zákon, který reguloval ochucené vody, vznikl už v 60. letech. Což jinde na světě není standardem často ani dodnes.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.