Lidovky.cz

Zaplaťte za zemřelé příbuzné, tlačí operátoři

Ekonomika

  17:00aktualizováno  19:30
PRAHA - Desítky Čechů řeší problém s nečekaným "dědictvím". Tuzemští mobilní operátoři po nich chtějí, aby doplatili účty za zemřelé příbuzné. Nebo je dokonce nutí, aby po nich převzali smlouvy.
Mobil (ilustrační foto)

Mobil (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"Před pár měsíci uzavřel můj otec na ulici smlouvu s Telefónikou. Když zemřel, doručil jsem operátorovi úmrtní list a myslel jsem, že smlouva automaticky zanikne," popsal LN svůj zážitek čtyřicetiletý podnikatel z Prahy, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Otec zemřel? Plaťe za něj!

Jaké bylo jeho překvapení, když na otcovu adresu stále chodily faktury a posléze i výhrůžky, proč nikdo urgované částky nehradí. "S jakýmkoliv vysvětlováním jsem ale u operátora neuspěl. Musím prý v dědickém řízení přiznat, že jsem tarif po otci ,zdědil‘, a až potom mohu smlouvu zrušit. Samozřejmě s tím, že doplatím měsíce, které zbývají do skončení smlouvy," dodává podnikatel.

Mobilní operátoři tlačí na klienty: Doplaťte účty i za smlouvy svých zemřelých příbuzných - grafika

Podobnou zkušenost zaznamenávají i sdružení na ochranu spotřebitele, u nichž si nespokojení pozůstalí na operátory stěžují. "Tyto problémy s operátory se na naší poradenské lince opakují pravidelně," potvrzuje právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jan Votočka. Jen od začátku roku si na postup operátora u nich stěžovaly tři desítky lidí. Právníci oslovení LN se vesměs shodují, že zákon žádosti o doplacení dluhů po zemřelých příbuzných nevylučuje, ale takové chování je podle nich nemorální.

Operátoři se brání

O stížnostech na operátory pak mluví i jiná sdružení. "Spotřebitel. net zaznamenává stále větší počet klientů, kteří mají potíže s operátory. Vedle znemožňování převodu čísel jde také o stížnosti dotýkající se nesmyslných požadavků na přechod závazků plynoucích ze smluv v případě úmrtí klienta v rámci dědického řízení," napsalo LN právní oddělení sdružení Spotřebitel. net.

Operátoři se ale nařčení z nekalých praktik brání. "Smlouvu doručením úmrtního listu ukončujeme bez jakékoli sankce," tvrdí Jiří Janeček ze společnosti T-Mobile a stejně mluví i největší tuzemský operátor Telefónika. "My umožňujeme dědicům ukončit smlouvu bez paušálního odškodnění," řekl LN mluvčí operátora Martin Žabka.

Podle vyjádření Českého telekomunikačního úřadu však právě největší tuzemský operátor bez viny není. "ČTÚ vydal v květnu rozhodnutí, kterým společnosti Telefónica ukládá, aby změnila všeobecné podmínky. Konkrétně ustanovení upravující platnost účastnické smlouvy po smrti účastníka. Bylo to nezbytné z důvodu ochrany spotřebitelů," říká mluvčí úřadu Jana Artěmenková.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.