Pro firmy, které chtějí přesto vykazovat růst, jsou akvizice východiskem. Během finanční krize se počet fúzí a akvizic propadl. Firmy však během několika let omezily svou závislost na dluhovém financování a u mnoha z nich (například asi pětina firem z indexu DJ Stoxx 600) dokonce hotovost přesahuje hodnotu dluhu.
To jim nyní i přes zhoršující se výhledy umožňuje pátrat po akvizičních příležitostech. Nedávný propad akciových trhů a tím i cen potenciálních cílů pak skládanku doplňuje.
Pro akcionáře takových firem je případná akvizice hrou s nejistým výsledkem. Sebelepší plánované synergie nemusejí vyjít, jak ukázal například projekt s názvem DaimlerChrysler.
Naopak pro akcionáře kupovaných společností je nabídka na převzetí rovna darované prodejní opci, která poskytuje akciím dočasnou podporu zdola, zatímco prostor pro růst ceny neomezuje. Příkladem může být akvizice české Zentivy.
Potenciální cíl převzetí by měl zájemci poskytnout synergie jako zajímavý tržní podíl, pozici na dynamických rozvíjejících se trzích či vhodnou technologii. Samostatnou kapitolou jsou pak firmy, které by mohly lákat investory z mimoevropských zemí včetně rozvíjejících se trhů.
Mezi tipy našich kolegů na převzetí figuruje například výrobce navigací TomTom, který by mohl doplnit nabídku výrobců mobilů či tabletů.