Lidovky.cz

Firmy větří svou kořist na Facebooku, cílí tam reklamu

Ekonomika

  20:15
PRAHA - Jste na Facebooku členem skupiny milovníků rychlých aut? Diskutovali jste s přáteli na webu o tom, kde najít dobrou kavárnu nebo hračkářství? Pak vám sociální sítě budou stále častěji nabízet reklamy autobazarů, prodejců kávy či reklamy na internetové obchody, které hračky prodávají.
Facebook (ilustrační foto)

Facebook (ilustrační foto) foto: Reuters

Sociální sítě, jako jsou Facebook, Twitter nebo LinkedIn, totiž neslouží jen ke kontaktům s kamarády či obchodními partnery. Stále častěji jsou prostředkem reklamních kampaní. "Objem reklamy na sociálních sítích dosahuje v Česku až 300 milionů korun," říká analytik specializovaný na nové reklamní formáty Štěpán Wolde.

ČTĚTE TAKÉ:

Investice do tohoto typu internetové reklamy navíc podle odborníků příští rok dále porostou. "Potenciál sociálních sítí je značný a v blízké budoucnosti u nich očekáváme nejrychlejší růst výdajů do internetové reklamy," potvrzuje Roman Němec, viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

Jeho slova potvrzují i samotné firmy. "Zatím jsme do reklamy na sociálních sítích investovali zhruba sto tisíc korun. V následujícím roce však budeme investice jistě navyšovat," říká marketingový manažer cestovní kanceláře Invia Michal Tůma.

Některé firmy do reklamy na sociálních sítích investují už nyní značné částky. Například největší tuzemský operátor Telefónica letos vydá na tento typ propagace zhruba 10 milionů korun, což je desetina z celkové částky, kterou firma utratí za inzerci na internetu.

Investice do reklamy na sociálních sítích rostou.

Více peněz chce pro reklamu na sociálních sítích dát například i Vodafone nebo společnost Stock PlzeňBožkov. Podobně je na tom i jeden z lídrů mezi internetovými obchody Mall.cz. "I u nás důraz na komunikaci v sociálních sítích určitě poroste," potvrzuje mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Tři miliony zákazníků

Investice do reklamy na sociálních sítích se firmám vyplatí. Facebook i jeho konkurenty sleduje velké množství lidí, a to zejména těch mladých, které je podle odborníků jinak obtížné oslovit reklamou v klasických médiích.

"V České republice je jen na největší sociální síti Facebook zhruba 3,2 milionu aktivních profilů, což už představuje velice zajímavý cílový trh," vysvětluje Němec.

Podle Štěpána Woldeho dávají sociální sítě firmám možnost oslovit lidi v jim blízkém prostředí a blízkým způsobem. Navíc s relativně nízkými jednotkovými náklady.

Výhody reklamy na sociálních sítích potvrzují i samotné firmy, které na nich inzerují. "Například v případě značky Božkov je podíl internetu a sociálních sítí na celkové komunikaci vysoký, zhruba až 50 procent. Protože cílíme hlavně na mladé lidi, tak pro podporu značky tolik nepoužíváme klasická média," vysvětluje Hana Barochová, manažerka společnosti Stock PlzeňBožkov.

Produkty určené zejména pro mladé zákazníky na sociálních sítích nabízejí třeba i mobilní operátoři T-Mobile a Vodafone. "Na sociálních sítích máme nabídku relevantní pro uživatele těchto platforem, tedy třeba studentské tarify nebo nové chytré telefony," říká mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.

Facebook poráží konkurenci

Tento typ reklamy však není doménou jen tuzemských firem. Sociálním sítím bude letos náležet téměř sedm procent ze všech celosvětových výdajů na internetovou reklamu. Za dva roky by se toto číslo mělo přiblížit k 10 procentům.

Podle odborníků ze společnosti eMarketer by sociální sítě měly za dva roky na reklamě utržit 10 miliard dolarů. Letos by se jejich příjmy z reklamy měly pohybovat okolo 5,5 miliardy dolarů, téměř 80 procent z těchto příjmů bude inkasovat Facebook.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.