Lidovky.cz

Roman neměl v čele ČEZ bezpečnostní prověrku

Ekonomika

  13:09
PRAHA - Bývalý šéf ČEZ Martin Roman státem kontrolovanou firmu řídil, přestože neměl bezpečností prověrku. Ta přitom byla v roce 2004, kdy se Roman o místo ucházel, jednou z podmínek účasti ve výběrovém řízení. Roman tvrdí, že prověrku nikdy nepotřeboval.

Martin Roman s tehdejším premiérem Stanislavem Grossem na prohlídce jaderné elektrárny Dukovany v roce 2004. foto: ČTK

Informovaly o tom Hospodářské noviny (HN). Prověrka může odhalit i kompletní majetkové poměry prověřované osoby.

"Prověrku nemám, protože jsem ji nikdy nepotřeboval. Šéf firmy nemusí vědět, kdy přesně jede transport s jaderným palivem, a na nic jiného není v ČEZ potřeba," sdělil Roman.

VÍCE O KAUZE MARTINA ROMANA:

Také ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek, jenž byl v čele dozorčí rady ČEZ od roku 2006 do loňska, tvrdí, že Roman prověrku nemusel mít: "Neptřebuje ji, protože se neseznamuje se strategickými skutečnostmi. To měl za úkol pověřený člen představenstva," řekl.

Pověřeným členem představenstva přitom byl současný šéf ČEZ Daniel Beneš, který má prověrku na stupeň tajné, stejnou má i Romanův předchůdce Jaroslav Míl.

Nikdo si nic nepamatuje

Na okolnosti výběrového řízení si podle deníku už mnoho lidí, kteří s ním měli před sedmi lety něco do činění, nepamatuje. Někdejší šéf dozorčí rady ČEZ Stanislav Kázecký byl překvapen tím, že Roman prověrku nemá. "Divil bych se, pokud by tam taková podmínka nebyla, ale už si nepamatuji přesně, jestli jsme ji požadovali," sdělil Kázecký. Ani tehdejší ministr průmyslu a obchodu Milan Urban si nemohl vzpomenout, zda po Romanovi někdo bezpečnostní prověrku chtěl.

Prověrka přitom může odhalit i kompletní majetkové poměry prověřované osoby. Kdyby ji Roman podstoupil, Národní bezpečnostní úřad by musel potvrdit nebo vyvrátit jeho angažmá ve firmách napojených na společnosti kolem Škody Plzeň.

Deník Mladá fronta Dnes minulý týden zveřejnil dokumenty, které podporují dřívější spekulace, že během svého působení v čele ČEZ měl Roman vlastnické zájmy ve Škodě Plzeň. ČEZ Škodovce poskytoval miliardové zakázky na své elektrárny a Romanovo případné působení v obou firmách by znamenalo vážný konflikt zájmů. Roman přitom podle HN připustil své angažmá ve firmách napojených na skupinu Appian Machinery (Netherlands) B.V., která v roce 2006 byla zapsána do rejstříku jako oficiální majitel plzeňské Škody. Tvrdí ale, že vazby se zmiňovanými firmami přerušil ihned po svém příchodu do ČEZ.

Roman odmítá, že by byl na plzeňskou Škodu napojen během svého působení ve vedení ČEZ. V září v čele ČEZ po sedmi letech skončil a stal se novým předsedou dozorčí rady společnosti. Premiér Petr Nečas již oznámil, že pokud se nezákonné vazby Romana na Škodovku prokážou, bude namístě, aby z dozorčí rady ČEZ odešel.

Vztah Romana ke Škodě nyní začíná šetřit protikorupční policie. Současný šéf ČEZ Daniel Beneš má na pokyn ministra financí prověřit smlouvy ČEZ se Škodou. Ministerstvo financí je se zhruba 70 procenty hlavním akcionářem společnosti ČEZ.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.