Lidovky.cz

Česká cesta přivedla Škodu Plzeň na pokraj krachu

Ekonomika

  7:03
PLZEŇ - Škodovy závody v Plzni mají bohatou historii, v posledních dvaceti letech ale taky pořádnou smůlu.

Areál bývalého gigantu Škoda Plzeň

Jako slévárnu a strojírnu je založil v roce 1859 hrabě Valdštejn, vyráběla se zde zařízení pro pivovary, doly, parní stroje, zařízení pro železnice. Roku 1869 továrnu odkoupil Emil Škoda a ke konci století ji přeorientoval na zbrojní produkci.

Lidovky.cz přinášejí šestidílný seriál o největších továrnách v Česku, které neunesly volný trh

Škoda Plzeň například vyráběla kanony ráže 305 mm pro rakousko-uherské bitevní lodě. V roce 1918 ve Škodových závodech pracovalo 35 tisíc lidí. Za socialismu se stal hlavním odběratelem znárodněné továrny Sovětský svaz.

V roce 1992 vláda rozhodla, že Škodu Plzeň bude privatizovat „českou cestou“ a minoritním vlastníkem Škody a jejím šéfem se stal Lubomír Soudek. Pod jeho vedením Škoda koupila automobilky Tatra a LIAZ, začala stavět závod na výrobu nápojových plechovek. Podnikání skončilo ztrátou 13 miliard korun.

ČTĚTE VÍCE:

V roce 2003 stát prodal Škodu firmě Appian Group, která jednotlivé závody Škody postupně prodala. Škoda JS a Škoda Kovárny a Hutě, dnes Pilsen Steel, patří ruské firmě OMZ, Škoda Power jihokorejské společnosti Doosan Group.

Logo bývalého gigantu Škoda Plzeň

Škoda Transportation patří firmám Maranex Finance Ltd. a Conitor Terra Ltd. Areál Škody Plzeň prošel regenerací za 1,78 miliardy korun. Projekt zahrnoval mimo jiné zkrácení železničních vleček z 52 na 32 kilometrů a výstavbu čtrnácti nových hal. Dnes v areálu působí 48 firem.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.