Lidovky.cz

Škoda předala první lokomotivu pro Slovensko

Ekonomika

  12:58
PLZEŇ - První ze dvou lokomotiv Škoda 109E pro Železniční společnost Slovenska (ŽSSK) předala v Bratislavě Škoda Transportation. Jde o moderní vícesystémovou univerzální lokomotivu, téměř identickou se strojem určeným pro České dráhy, které jich koupí dvacet.

Lokomotiva Škoda 109E foto: Škoda Transportation

Slovenské dráhy zatím objednaly dvě lokomotivy, předávají se podle smluvního harmonogramu, sdělila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

ČTĚTE TAKÉ:

"Lokomotiva má omezení rychlosti na 160 km/h, je doplněna systémem, který měří spotřebovanou energii, kamerovým přenosem z interiéru vozů a vlakovým zabezpečovačem ETCS. Rozdílná je i barva lokomotivy, která je pro slovenské dráhy červená v kombinaci s bílou a šedou," vysvětlil rozdíly mezi strojem pro ČR a Slovensko šéf Škody Transportation Josef Bernard.

Lokomotivy jsou určeny pro provoz s novými patrovými soupravami "push/pull" hlavně po Slovensku. Tyto vozy už dodává dceřiná společnost Škody Transportation Škoda Vagonka. Stroje ale mohou jezdit na tratích v Rakousku, ČR, Maďarsku a Polsku. Vozidla jsou od počátku konstruována s ohledem na nejnovější bezpečnostní normy TSI, splňují tedy nejnáročnější evropské parametry, uvedla Černá.

"Poslední listopadový den proběhla úspěšně technicko-bezpečnostní zkouška a 3. prosince byla lokomotiva 381.001 převezena do Bratislavy na Slovensko. Od začátku tohoto týdne probíhají zkušební jízdy, zkušební provoz by měl začít na začátku ledna," doplnil Bernard.

Druhá lokomotiva bude podel něj předána do července 2012. Na počátku prosince putovala na zkušebnu k finální montáži, v polovině března by měla být dokončena. Kompletní schvalovací proces se odehraje na Slovensku.

Problémy s dodávkou pro České dráhy

České dráhy objednaly 20 lokomotiv Škoda 109E řady 380 za 2,6 miliardy korun. "Povolení do provozu má všech 20 strojů. Devět jich je předáno do zkušebního provozu a do konce roku předáme ještě desátou," uvedla Černá.

ČD však zvažují, že Škodě smlouvu na 20 lokomotiv vypoví. Dodávka na stroje za 2,5 miliardy korun totiž nabrala již dvouleté zpoždění. Dodané stroje nemají všechna potřebná povolení a ČD je nemohou nasadit na mezinárodní spoje. Půjčují si proto lokomotivy od zahraničních drah. Například za provoz rakouských strojů platí tři miliony eur (více než 70 milionů korun) ročně.

Rakouská arbitráž

Letos v květnu zabavili v Rakousku při homologačních testech jeden ze strojů exekutoři na žádost konkurenční firmy Bombardier. Plzeňský výrobce za stroj zaplatil kauci asi 22,5 milionu korun a lokomotiva se 9. listopadu vrátila do ČR.

ČTĚTE VÍCE:

Kauce je nyní v úschově vídeňského soudu do dořešení sedm let starého sporu mezi Bombardierem a Škodou. Obě společnosti měly původně lokomotivu vyvíjet společně, Škoda se ale nakonec rozhodla jít svou cestou. Další stání se má konat v nejbližších dnech.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.