Lidovky.cz

Česko je kolotočářská velmoc. Poutě krizi neznají

Ekonomika

  9:44
PRAHA - Tuzemští kolotočáři zatím odolávají dopadům hospodářské krize, která v posledních několika letech výrazně postihla tuzemskou i světovou ekonomiku. Čeští majitelé pouťových atrakcí po roce 1989 investovali mnohamilionové částky do modernizace kolotočů a díky tomu drží krok se západoevropskými kolegy.
Dětský řetízkový kolotoč (ilustrační foto)

Dětský řetízkový kolotoč (ilustrační foto) foto: shutterstock.com

To jim nyní pomáhá vyrovnat se nejen tvrdou konkurencí na trhu, ale i s výkyvy ekonomiky.

Václav Kočka z České asociace majitelů lunaparků, cirkusů a stánkového prodeje Palma konstatoval, že ekonomická krize návštěvnost pouťových atrakcí v Česku zatím nesnížila.

Lidé se prý chtějí bavit i v hospodářsky složité době. Provozovatelé atrakcí podle něj ale musí mít propracovaný marketing a lidem nabídnout různé slevy či bonusy. Jen tak je prý přilákají k pokladnám atrakcí v dostatečném počtu.

Kolotočářů přibývá

Zatímco v roce 1989 bylo v ČR evidováno 1360 provozovatelů pouťových atrakcí, tak v posledních letech jejich počet podle Kočky mírně převyšuje dvoutisícovou hranici. "Stále platí, že jsme v rámci bývalého východního bloku kolotočářská velmoc," podotkl Kočka.

Zahraniční obchod ČR s kolotoči, houpačkami a podobnými atrakcemi
RokDovoz v mil. KčVývoz v mil. Kč
201165,120,2
201029,59,7
20094,518,00
20088,614,8
20074,0116,3
200610,921,5
200515,614,6
200417,730,2
200313,64,8
20027,114,2
20017,85,9

Zdroj: Český statistický úřad

Čeští kolotočáři po pádu komunismu museli výrazně investovat do modernizace atrakcí. Například náklady na pořízení horské dráhy se pohybují kolem 50 milionů korun a i u ostatních atrakcí se investice pohybují v milionech korun.

Provozovatelé proto atrakce většinou kupují na leasing. "Když si dnes návštěvník Matějské pouti prohlédne atrakce, tak pomalu nepozná, zda stojí u českého nebo holandského kolotoče," podotkl Kočka.

Tuzemský trh je ale pro majitele pouťových atrakcí velmi malý. "Aby se uživili, tak musí jezdit do zahraničí. Hlavně do Polska, Rumunska, Jugoslávie či na Ukrajinu," podotkl Kočka, podle kterého někteří čeští kolotočáři stráví v zahraničí podstatnou část roku.

Majitelé kolotočů zároveň musí inovovat, jelikož se starými atrakcemi v tvrdé konkurenci neobstojí. "Trh roste a návštěvníci pouťových zařízení vyžadují stalé nové a náročnější jízdy. Každá firma neustále pracuje na nových nápadech," upozorňují internetové stránky www.poutove-atrakce.webnode.cz.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

V době rostoucích nákladů na energie a dalších poplatků si provozovatelé atrakcí podle Kočky zatím kvůli krizi a relativně nízké mzdové úrovni nemohou dovolit zvýšit vstupné, které je v Česku stále výrazně nižší než v západní Evropě. "V zahraničí stojí lístek na na dětskou atrakci pět eur. U nás je cena zhruba třetinová," řekl.

Například na Matějské pouti, která začala tento týden v Praze, se cena lístku na český kolotoč pohybuje od 30 do 50 korun. Cena vstupenky na nizozemské atrakce zpravidla činí zhruba 100 korun a podle Kočky je o něco nižší než v předchozích letech.

Kvalitní české kolotoče

Úspěšně se rozvíjí tuzemská výroba kolotočů. "Když Holanďané vidí, že je máme tak dobře udělané, tak k nám raději přijedou s úplně jinou atrakcí," podotkl Kočka, podle kterého si české kolotoče často pořizují například němečtí podnikatelé, protože je vyjdou mnohem levněji než od západoevropských výrobců.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.