Lidovky.cz

Obchodníci bojují s e-shopy: blíží se 'zážitkové' nákupy

Ekonomika

  7:00
Modely prehistorických zvířat, jezírko s lodičkami, obří obrazovky, lezecká stěna se simulací sněhové bouře či dětské městečko začínají stále častěji doplňovat ryze nákupní centra. Obchodníci tak chtějí dosáhnout toho, aby se lidé v obchodním centru zdrželi déle a utráceli i za to, co původně nechtěli.

Obchodní centrum Avion Ostrava

Místo zboží se nabízejí hlavně zážitky. Kamenné obchody k tomu donutil internet.
„Spojení nákupů s kulturou, sportem, vzděláním nebo zábavou je jednou z mála cest, jak se klasický maloobchod může ubránit konjunktuře internetových obchodů. Musí lidem zpestřit jejich volný čas,“ říká Lenka Vodrážková, vedoucí divize správy majetku pražské kanceláře mezinárodní poradenské společnosti DTZ.

Levnému internetovému nakupování nejsou kamenné obchody schopny konkurovat. U počítače se ale lidé nemohou skutečně dotknout spinosaura, zmáčet v bazénu nebo svézt na kryté sjezdovce.

Zážitkové nakupování

„Hnacím motorem pro zážitkové nakupování jsou změny v chování spotřebitelů. Nakupování se stává formou trávení volného času, umožňuje zvládnout více věcí naráz. Nakoupit, trávit volný čas s rodinou a přáteli, pobavit se. Nakupování je spojeno čím dál více s určitým životním stylem,“ vysvětluje Lenka Šindelářová, vedoucí výzkumu DTZ. Developeři i sami obchodníci se snaží ustoupit od prodeje produktu k větší péči o zákazníka, o jeho čas, rodinu, pocity, dokonce i možné potíže.

Obchodní centrum Palladium.

Trend zážitků v nákupních centrech přichází i do Česka. Například na střeše pražského centra Harfa se pohybují a řvou dinosauři, v areálu je dětské hřiště a v zimě kluziště.
V obchodním centru Forum Nová Karolina, které se za čtrnáct dní otevře v Ostravě, bude několik obřích promítacích ploch, například na vnitřních stěnách budov, nebo LED obrazovky o ploše 64 čtverečních metrů.

„Můžeme promítat sportovní utkání, tematická videa a spoty, v online režimu také módní přehlídky a další akce, které se u nás budou konat,“ vysvětluje Martin Kubík, ředitel centra Forum Nová Karolina, který bude mít pro tyto potřeby k dispozici tým filmařů i profesionálně vybavenou střižnu.

Originální měl být outlet Exit 66 u dálnice D1. Jeho pět částí mělo být postaveno ve stylu nákupních ulic Říma, Paříže, Londýna, New Yorku a Prahy. Původně se měl otevřít v roce 2009, dosud však na staveništi stojí jen betonové skelety. Ve světě lákají obchodní centra lidi rafinovanými způsoby.

V prodejnách německé firmy Globetrotter jsou dvanáct metrů vysoké lezecké stěny s komorou, kde lze simulovat déšť, vichřici nebo sněhovou bouři. V bazénech o ploše 160 čtverečních metrů si mohou zákazníci otestovat kajaky, kanoe nebo i plachetnice.

Krytý areál pro zimní sporty

Španělské nákupní a zábavní centrum Madrid Xanadu má největší krytý areál pro zimní sporty v Evropě. V tureckém Foru Istanbul je z celkových 175 tisíc čtverečních metrů plochy plných třicet tisíc vyhrazeno pro zábavu a měsíčně jím projdou 2,2 milionu návštěvníků. Vedle dinosauřího parku nabízí vědecké muzeum, výzkumné centrum, akvárium, ledové muzeum a další atrakce.

Kidzania je původem mexický řetězec tematických dětských světů, má zhruba deset poboček po celé planetě a děti se v této věrné replice města učí žít jako dospělí. Vykonávají různé profese, mají vlastní platidlo a vlastní vládu.

Indoorová sjezdovka v OC

Ještě dále jdou developeři obchodních center na Středním východě. Magnetem Sahara Centre v Dubaji je Adventureland o rozloze 22 tisíc čtverečních metrů s dvaceti atrakcemi, jako jsou například indoorová horská dráha či vodní kanál. Spádová oblast centra je jeden milion lidí s výdaji 1,4 miliardy dolarů za rok jen v maloobchodě. Dubai Mall nabízí akvárium s největší průhlednou stěnou na světě, tematický park Sega Republic, lední plochu nebo fontánu stříkající do výšky 150 metrů.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Na první indoorovou sjezdovku na Středním východě pak - kromě 520 obchodů - vsadil Mall of the Emirates. Moskevské Centrum Vegas má šest tematických zón, například Bazaar imitující asijské trhy či Ginzu připomínající Tokio.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.