Lidovky.cz

Farmářských prodejen přibývá. Češi si jejich produkty oblíbili

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Po farmářských trzích, které se v Česku staly hitem předloni, zažívají na tuzemském trhu rozmach také kamenné prodejny specializované na výpěstky drobných zemědělců a potraviny od místních malovýrobců.
Farmářské trhy - ilustrační foto.

Farmářské trhy - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Počet farmářských obchodů rychle roste zejména ve větších městech a jejich majitelé si zájem zákazníků pochvalují. Produkty malých farem a výrobců potravin lze koupit už i na internetu.

Například společnost Český Grunt první farmářskou prodejnu otevřela v létě 2010 a nyní provozuje deset stejnojmenných obchodů, které jsou například v Praze, Pardubicích, Táboře, Olomouci, Příbrami či Českých Budějovicích.

ČTĚTE DÁLE:

Farmář František Němec z Netína na Žďársku má v Praze tři prodejny, kde kromě vlastních jogurtů, sýrů či máku nabízí i masné výrobky, ovoce a zeleninu od jiných zemědělců. Němec v sedmi krajích provozuje také pojízdné prodejny a internetový obchod. "Loni jsme týdně v průměru obsloužili 3000 zákazníků," uvedl na firemních internetových stránkách Němec.

Rostoucí popularitu farmářských produktů chce nyní zužitkovat nový franšízový koncept Sklizeno, který loni na podzim první prodejnu s lokálními potravinami otevřel v Brně a druhou zprovozní v květnu v Praze.

"Ve Sklizeno nabízíme zákazníkům produkty malých a středních českých farmářů, sedláků, pěstitelů a výrobců, kteří se do konvenční supermarketové sítě jen stěží dostanou," sdělil majitel konceptu Sklizeno David Kukla.

Farmářské trhy jsou oblíbené. I přes vyšší ceny

Velký úspěch prodeje potravin od místních zemědělců na farmářských trzích v Plzni, které každou sobotu navštěvuje několik tisíc lidí, motivoval letos jejich koordinátora Tomáše Poppa k otevření už druhého Farmářského obchodu, tentokrát v centru Plzně. V obchodě v Šafaříkových sadech nabízí zboží od 40 malovýrobců. První Farmářský obchod Popp zprovoznil loni na okraji krajského města. "Na periférii jsme zjistili, že tam chodí obrovské množství lidí. Provoz už nedostačoval a navíc si lidi stěžovali, že není v centru," podotkl Popp.

Ceny ve farmářských obchodech jsou o něco vyšší než v klasické prodejní síti. "Produkty jsou kvalitnější, ale stojí zhruba o 20 procent více než ty v běžných obchodech. Ale je to dáno tím, že pokud prodáváme kuře za 80 Kč/kg, tak je nutné si uvědomit, že roste dvojnásobnou dobu než běžné kuře.

Je z malého chovu, který má mnohem větší náklady, protože tam není tolik mechanizace a podobně," zdůvodnil cenový rozdíl Popp.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Češi si farmářské produkty v poslední době oblíbili. Podle informací Státní veterinární správy se loni trhy konaly nejméně na 170 místech, letos patrně přibudou nové. Pouliční farmářská tržiště se v roce 2010 stala doslova hitem nejprve v Praze, poté začala houfně přibývat i jinde a dnes fungují ve všech krajích.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.