Počet odeslaných SMS zpráv tak i v Česku stagnuje, některým operátorům pak dokonce klesá.
Do osmi let propad prodejů
Mobilní operátoři ve světě loni na tržbách přišli téměř o 14 miliard dolarů. Podle analytické společnosti Ovum to bylo kvůli ztrátám v oblasti SMS zpráv. Právě ty totiž začínají mít velkého konkurenta v podobě nejrůznějších sociálních aplikací, přes které mohou majitelé chytrých telefonů s přáteli komunikovat přes internet zadarmo.
Podle poradenské společnosti Roland Berger tak do osmi let mohou i evropští operátoři právě kvůli těmto aplikacím pro chytré telefony čekat propad prodejů až o 20 procent a zisk jim může klesnout až o 40 procent.
ČTĚTE TAKÉ |
To, že počty odeslaných zpráv klesají už teď, potvrzují někteří operátoři. „Počet odeslaných SMS zpráv v loňském roce klesl o tři procenta proti roku 2010,“ potvrzuje Jiří Janeček z tiskového oddělení T-Mobilu a stagnaci pak uvádí i někteří další operátoři.
„Počet provolaných minut a SMS již neroste tolik jako v minulých letech. Boom nyní zažívají datové služby, které využívá již více než pětina našich zákazníků a jejich obliba dále roste,“ vysvětluje Alžběta Houzarová z tiskového oddělení Vodafonu.
Důvod, proč si Češi posílají méně textových zpráv, je jasný – mohou za to chytré telefony a nejrůznější sociální aplikace. „Před třemi lety byl podíl prodaných chytrých telefonů na celkovém prodeji telefonů pouze 11 procent, letos by to mělo být 72 procent,“ potvrzuje Blanka Vokounová z tiskového oddělení největšího českého operátora Telefóniky.
Psát si zdarma
Právě chytré telefony ale mohou operátorům časem zlomit vaz. Místo esemesek, za které musí platit, totiž Češi raději využijí jednu z tisíců aplikací, které umožňují na smartphonech chatovat zadarmo. Operátoři tak mají smůlu, zákazník jim sice musí zaplatit za datový paušál, ale za poslané textové zprávy nedostanou nic.
PSALI JSME |
Právě SMS zprávy ale tvoří podstatnou část byznysu operátorů. „Například u Telefóniky, která zveřejňuje své výsledky v detailním členění, představovaly v roce 2011 datové služby včetně SMS zpráv zhruba 30 procent jejích výnosů. Z toho by samotné SMS zprávy měly mít podíl zhruba 55 procent,“ potvrzuje odborník na telekomunikace Jiří Peterka.
Fenomén Facebook
Kromě mobilních aplikací, které umožňují psát si zprávy přes internet a tudíž zadarmo, ale hrají v klesající oblibě SMS zpráv velkou roli i sociální sítě, a to zejména Facebook, kterému Češi doslova propadli. Od roku 2008, kdy začala být sociální síť Facebook v češtině, se na ni zaregistrovalo už více než 3,5 milionu Čechů a další stále přibývají.
Kromě Facebooku začali Češi využívat i další sociální síť Twitter. Ta už má více než 80 tisíc českých uživatelů.