Lidovky.cz

Čeští umělci si raději pojišťují hudební nástroje než své tělo

Ekonomika

  18:00
PRAHA - Čeští umělci, kteří působí v klasických oborech, často nemají uzavřené speciální pojištění týkající se jejich profese. Připojistit si ruce, nohy, hlas nebo kolena je podle oslovených umělců v tuzemsku oproti zahraničí finančně nevýhodné, a proto si to kvůli svým nízkým příjmům nemohou dovolit.
Housle stradivárky (ilustrační foto)

Housle stradivárky (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Nestandardní pojistka totiž může ročně vyjít až na desítky tisíc korun. A české pojišťovny zase tyto služby nabízejí jen výjimečně, protože není dostatečná poptávka.

Ačkoli umělci využívají části svého těla jako zdroj příjmů, uzavírají spíše úrazové nebo životní pojistky, hudebníci si připojišťují spíše nástroje. K výjimkám patří houslisté Jaroslav Svěcený a Pavel Šporcl, kteří si takto kromě smyčců chrání i své ruce.

ČTĚTE TAKÉ:

Svěcený má pojištěné nástroje i ruce

Svěcený má pojištěné nástroje i ruce jako jeden z mála českých umělců u britské pojišťovny Lloyd's, která zajišťuje netradiční pojistky světovým celebritám. "Pojistné plnění je v zahraničí mnohem lepší než v Česku. Působím jako soudní znalec v oboru houslí, takže je to důležité," řekl virtuos.

Jednou z podmínek na cestách je, že nástroj musí mít stále u sebe. Ve speciálním pouzdře proto přepravuje i čtvery housle, což prý někdy působí problémy zejména v letadle. Pojištění je podle Svěceného nákladné, u velkých projektů vychází až na 100 tisíc korun. Zkušenosti s Lloyd's má i mladý houslista Jiří Vodička, který měl nástroj zapůjčený z New Yorku, svůj ale pojištěný nemá.

Pojišťovat části těla není výhodné

Jan Marek z České pojišťovny tvrdí, že samostatné pojištění částí těla nedává v případě uměleckých profesí smysl. Pro jejich činnost je potřeba, aby jejich osoba byla chráněna jako celek, což prý řeší úrazové pojištění.

"Lidé jsou informováni o tom, že pojištění částí těla je v tuzemsku omezené, a vzhledem k riziku a požadavkům na vysoké krytí v případě úrazu pak i relativně nákladné," připouští Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Drtivá většina umělců jako například herci, zpěváci či dirigenti spadají do první, tedy nejméně rizikové skupiny. Výjimky tvoří pouliční a cirkusoví umělci nebo sochaři a řezbáři, kteří pracují s potenciálně nebezpečnými nástroji. Akrobaté ze souboru Cirk La Putyka si sami uzavírají úrazové připojištění pro nebezpečné činnosti. Podle jejich finanční ředitelky Martiny Suché se ročně pohybuje okolo deseti tisíc korun. "Řekla bych, že jejich příjem není takový, aby si takovou částku mohli dovolit," konstatovala.

Tanečník a choreograf Jan Malík, který je zakládajícím členem taneční skupiny Nanohach, řekl, že zvláštní připojištění týkající se profese tanečníka nemá. Dodal, že dříve o tom uvažoval, ale finance byly překážkou.

Česká filharmonie má nástroje pojištěné za 300 tisíc ročně

Umělci, kteří mají stálé angažmá, často spoléhají na pojištění zaměstnavatele. Například Národní divadlo v Praze má sjednaný bonus, který v případě úrazu umělce poskytne denní odškodné v případě pracovní neschopnosti nebo jednorázové odškodnění v případě invalidity. Česká filharmonie má naopak pojištěny hudební nástroje, za což platí ročně 300 tisíc korun.

Zcela nestandardní pojistku na tělo i housle uzavřel před lety u Generali houslista Šporcl, plnění přitom zohledňuje hodnotu hudebního nástroje.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Harfenistka Kateřina Englichová má pojištěné všechny své harfy, tělo však ne. Podmínky jsou podle ní nevýhodné. "Pojištění části těl je komplikované a vychází draho, až si myslím, že je to nenormální," dodala.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.