Lidovky.cz

Němci bojkotují biobenzin. Mají o něm pochybnosti

Ekonomika

  14:27
BERLÍN - Ačkoli Němci platí za vyznavače všeho ekologického, biobenzinu neholdují. Dvě třetiny tamních majitelů aut se zážehovým motorem biopalivo za rok a půl od jeho zavedení na německých čerpacích stanicích ani nevyzkoušelo.

Kontrola benzinu foto: Shutterstock

Ti, co tak učinili, pro něj navíc sáhli převážně kvůli ceně, a ne z ohledu na životní prostředí. Ukázal to aktuální průzkum pro Svaz německého bioetanolového průmyslu (BDBe).

ČTĚTE TAKÉ:

Pouze 33 procent dotázaných uvedlo, že benzin s desetiprocentním obsahem bioetanolu, označovaný jako E10, někdy tankovalo. Za poslední rok se tak jeho přijetí u Němců zlepšilo jen nepatrně. Při obdobném průzkumu v květnu 2011 se stejně vyjádřilo 24 procent dotázaných. Tehdy byl však benzin E10 relativní novinkou, která ještě nebyla k dostání na všech pumpách v zemi, což už v současnosti neplatí.

O biobenzinu přetrvaly pochybnosti

"Zdá se, že pochybnosti o něm se pevně zakořenily," soudí Thorsten Spengler z agentury TNS Infratest, která anketu provedla. Sedm z deseti z těch, kteří biopalivo odmítají, tak činí proto, že mají technické pochybnosti a obavy z poškození motoru, což byl nejčastější důvod bojkotu nové pohonné hmoty i při jejím zavádění.

Většina z těch, kteří E10 tankují, se pro tento benzin navíc nerozhodla z ohledu na ovzduší. Podle průzkumu ho 78 procent řidičů zvolilo proto, že je cenově výhodnější. V průměru vyjde litr E10 o čtyři centy (jednu korunu) levněji než stejné množství nejpoužívanějšího benzinu Super E5, který odpovídá českému Naturalu 95. Ekologické motivy k jeho čerpání vedly jen 13 procent řidičů.

Může za to neinformovanost?

Výsledek ankety podle BDBe ukázal přetrvávající nedostatky v informovanosti motoristů o biopalivu. "V situaci, kdy je v Německu nejméně 90 procent aut s benzinovým motorem vhodným pro E10, a dvě třetiny řidičů mají o něm přesto pochybnosti, je úkol jasný: Komunikace přes internet nestačí," prohlásil šéf svazu Dietrich Klein. K lepší osvětové kampani vyzval především výrobce automobilů.

E10 loni dosáhl v Německu zhruba 13procentní podíl na trhu. Původní záměr při jeho zavádění byl, že ho bude používat 80 procent aut se zážehovým motorem, což je zatím v nedohlednu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.