Lidovky.cz

Zisk Mattonky klesl. Antikampaň jí ale neublíží, míní analytik

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Ještě před čtyřmi lety vydělávaly Karlovarské minerální vody téměř půl miliardy korun. V roce 2010 už to však nebylo ani 100 milionů. Zlaté časy minerálek jsou pryč, míní analytik Petr Havel. Současná antikampaň proti výrobci Mattonky ale podle něj tržby společnosti neovlivní. Karlovarské minerální vody na negativní reakce odpovídají vlastní reklamou.

Nápis na reklamě Mattoni u dálnice na Mladou Boleslav je součástí kampaně na opravu lázní Kyselka. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Kvůli laxnímu přístupu k opravě lázní Kyselka se karlovarské minerálky dostaly do nezáviděníhodné situace. Kampaň požadující záchranu chátrající památky, kterou minerálky částečně vlastní, nabírá na intenzitě a pověst značky Mattoni je v ohrožení.

K TÉMATIU:

Petr Havel, agrární a potravinářský analytik, se však domnívá, že tržby společnosti současná kauza neovlivní. „Nemyslím si, že to, že se vykašlali na opravu Kyselky, se promítne v poklesu prodeje jejich výrobků,“ řekl v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Nápoje, které vyrábí Karlovarké minerální vody

  • minerální vody Mattoni
  • minerální vody Magnesia
  • stolní vody Aquila Aqualinea
  • Aquila ledové čaje

Podle něj se takové problémy v nákupním chování Čechů neprojevují, neboť ti se o stav kulturních památek příliš nezajímají.

Důkazem je podle něj už jen způsob privatizace Kyselky. „Měla být stanovena lhůta, do kdy se opraví. To se nestalo, takže si za současnou situaci můžeme částečně sami,“ podotkl analytik.

Menšího výdělku kvůli antikampani se neobává ani Mattonka. Podle mluvčího společnosti Michala Donatha se akce projevuje spíše tím, že zdržuje zaměstnance firmy.

Odpověď Mattoni

Reklama Karlovarských minerálních vod.

Karlovarské minerální vody v nejbližších dnech spustí kampaň, která hodlá reagovat na negativní reakce veřejnosti k chátrání areálu lázní Kyselka.

„20 let významně podporujeme českou ekonomiku a zaměstnanost. Není to dobrá vizitka?“ dočtou se podle serveru iDNES.cz brzy zákazníci v supermarketech v Plzně, Ostravě a Brně.

„Namísto řešení konkrétních a smysluplných úkolů, zaměřených i na zlepšení stavu památkově chráněných objektů, jsou nuceni zabývat se nepravdivou propagandou samozvaných aktivistů,“ uvedl mluvčí pro Lidovky.cz.

Zisky šly dolů

Pokles zisků je to poslední, co Karlovarské minerální vody nyní potřebují. Před pár dny představily plán opravy bývalých lázní Kyselka, který by měl podle předběžných odhadů stát asi 400 milionů korun. Tedy zhruba tolik, kolik vydělávaly v lepších časech.

Podle poslední zveřejněné výroční zprávy – za rok 2010 – vykázala Mattonka čistý zisk zhruba 80 milionů korun.

Čistý zisk za minulý rok zatím karlovarské minerálky neoznámily. Podle Havla však není pravděpodobné, že se vrátil do stovek milionů.

„Myslím, že výsledek bude srovnatelný s rokem 2010,“ odhadl analytik. Podle něj za to může nejen finanční situace Čechů, ale i fakt, že boom minerálních vod už skončil.

Čisté zisky Karlovarských minerálních vod v minulých letech
2010  82 998 000
2009288 762 000
2008473 957 000
2007389 962 000
2006330 419 000
2005381 825 000
2004412 159 000
2003696 170 000

I přes ziskově slabší roky jsou však Karlovarské minerální vody společností, která disponuje majetkem v řádu miliard. Podle výroční zprávy za rok 2010 dosahují celková aktiva společnosti necelých pěti miliard korun (4 823 896 000).

Františkovy lázně pohrozily

Tento týden se proti nečinnosti Mattonky (obecně používaný název pro Karlovarské minerální vody) ohradily sousední Františkovy Lázně. Tamní zastupitelé si odhlasovali, že organizace napojené na město přestanou kupovat výrobky Karlovarských minerálních vod. A to do doby, něž forma zahájí opravu zdevastovaných lázní.

Karlovarské minerální vody (KMV) ujistily, že jejich nižší zisky nijak nesouvisí s průtahy, se kterými se oprava lázní potýká.

„KMV již opakovaně deklarovaly, že jsou připraveny významně finančně podpořit smysluplný a realizovatelný projekt v oblasti bývalých lázní v Kyselce, které byly v minulosti nevhodně privatizovány,“ uvedl mluvčí společnosti Michal Donath. 

Na případnou opravu lázní Kyselka si ale společnost chce vzít úvěr. „Jednáme v současné době o podpoře některé banky, je to ale složité,“ uvedl už dříve ředitel firmy Alessandro Pasquale.

Analytik: Za pokles zisků Mattonky může i lidská lenost

Rozhovor s agrárním a potravinářským analytikem Petrem Havlem.

Lidovky.cz: V roce 2010 čistý zisk Karlovarských minerálních vod výrazně klesl. Proč tomu tak podle vás bylo?
Já to považuji za poměrně logický vývoj. V poslední době totiž vznikla nejen řada iniciativ, které bojují za takzvanou kohoutkovou vodu, ale i většina laické veřejnosti se zbavila mýtu, že kohoutková voda je hnusná.

Lidovky.cz: Podle vás tedy bude zisk minerálek i nadále klesat?
Podle mě už je obrovský boom minerálek a všemožných vod, který tu byl ještě na začátku nového tisíciletí,  pryč. A to jednak díky tomu, že lidé mají hlouběji do kapsy, a jednak protože jsou také stále línější, tak už si netahají "petky" z obchodu domů v takové míře, jako tomu bylo v minulosti. Zisky, které mívaly nápojové společnosti na našem trhu, jsou už určitě minulostí.

Lidovky.cz: Myslíte si, že současná kampaň vedená proti karlovarské minerálce ovlivní její letošní zisky?
Myslím, že český národ, nebo aspoň většina z něj, přes kulturu moc není. Proto si nemyslím, že to, že se vykašlali na opravu Kyselky, se promítne do prodeje jejich výrobků. Většina lidí si to bohužel takto nespojuje a tedy se to ani neprojevuje při jejich nákupním chování.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.