Lidovky.cz

Lidé na zájezdech šetřili. Prodalo se jich o 15 procent méně než loni

Ekonomika

  18:00
PRAHA - České cestovní kanceláře a agentury prodaly v letošní letní sezoně o deset až 15 procent méně zájezdů než loni. Odhadl to ředitel CK Fischer Jiří Jelínek.
Lidé na letišti (ilustrační foto)

Lidé na letišti (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Lidé více srovnávali poměr ceny a kvality

Podobný trend hlásí i další cestovní kanceláře. "Sezóna ještě dobíhá, a velmi záleží na prodejích v září a říjnu. Odhadujeme letos mírný pokles mezi dvěma a pěti procenty oproti minulé letní sezóně," řekl marketingový ředitel největší tuzemské cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma. Naopak Čedok prodal o pět procent víc zájezdů, Firo Tour o dvě procenta víc. Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka ze společnosti Mag Consulting lidé letos při výběru zájezdu více srovnávali poměr ceny a kvality, trh podle něj klesl meziročně o desetinu. Češi také více využívali při cestě na dovolenou vlastní dopravu na úkor letecké.

Podle údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) se letos formou zájezdů Last minute během léta prodalo přibližně 850 tisíc zájezdů za devět miliard korun, tedy 40 procent všech zájezdů v Česku.

Proti minulé sezóně se výrazněji zvýšil zájem turistů o Bulharsko, Tunisko a Černou Horu. "K nepatrnému poklesu došlo u zájezdů do Egypta vzhledem k výraznému mediálnímu tlaku během sezóny na destinace na Sinajském poloostrově, nicméně např. egyptské letovisko Marsa Alam zažilo letos enormní nárůst zájmu Čechů okolo 45 procent," uvedla mluvčí AČCKA Kateřina Petříčková.

Na last minute jezdí Češi hlavně do Řecka

Podle CK Fischer je jednoznačným hitem letošní last momentové sezóny Řecko. "Po mírnějším předprodeji došlo ve srovnání s minulými lety k extrémnímu zvýšení poptávky po zájezdech na řecké ostrovy na poslední chvíli. Zejména v srpnu bylo velké množství hotelů plně obsazeno," řekl mluvčí kanceláře Jan Osúch.

Největším letošním překvapením je podle Zímy Tunisko, kam prodeje zájezdů stouply proti minulé sezóně o víc než 40 procent. U Čedoku se největšímu zájmu u leteckých zájezdů těší Bulharsko, Turecko a Španělsko. "V případě Řecka jsme zaznamenali růst poptávky, protože u vybraných kapacit došlo ke snížení cen o pět až 20 procent," uvedl marketingový ředitel společnosti Tomáš Brejcha.

Průměrná cena zájezdu: 11 400 korun

Ceny zájezdů se proti loňskému létu lišily minimálně. Podle prodejních statistik největšího tuzemského internetového prodejce agentury Invia.cz se průměrná cena prodaných zájezdů meziročně zvýšila o 19 korun na 11 400 Kč na osobu. Největší pokles v cenách agentura zaznamenala u Egypta, kde průměrná cena zájezdů klesla zhruba o 2000 korun, uvedl marketingový ředitel Invie Michal Tůma. O tisícikorunu zlevnily zájezdy do Turecka, ceny stoupaly u Chorvatska, Tuniska a Kanárských ostrovů, dodal Tůma.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.