V současnosti se hodnota firma pohybuje kolem 656 miliard dolarů, uvedl list The New York Times.
Kuloárová hra
Zároveň doplnil, že existují i mnohem agresivnější odhady. Podle nich by výrobce populárních telefonů iPhone či tabletů iPad mohl hranici překonat už za necelý rok, a to 16. srpna 2013. "Je těžké si představit, že by Apple rostl rychleji, než rostl po uvedení iPadu a iPhonu," říká ale šéf analytické firmy Metamarkets Michael Driscoll, který patří mezi lidi odhadující rok 2015 jako čas, kdy Apple bude mít hodnotu bilion dolarů.
PŘEČTĚTE SI: |
The New York Times zároveň podotýká, že odhady budoucí ceny akcií Apple jsou tak trochu kuloárovou hrou. Faktem nicméně je, že nyní je firma k nezastavení. Ještě nedávno byla jenom výrobcem počítačů exkluzivních počítačů. Od té doby ale převálcovala své konkurenty v mnoha odvětvích: nejprve na poli hudebních přehrávačů, pak mobilních telefonů a nyní i notebooků.
"Nokia, Sony, Research in Motion, Dell a Hewlett-Packard všichni koukali s otevřenou pusou, když Apple obsadil trhy, které považovaly za svoje. Akcie Applu přitom pokaždé vzrostly, zatímco jejich klesly," napsaly The New York Times. Analytik Walter Piecyk z výzkumné společnosti BTIG Research proto Apple označuje za firmu jiného typu. "To ale byla i Nokia v 90. letech. Nikoho nenapadlo, že by se jim někdo mohl postavit. Podívejte se, kde jsou dnes," varoval však.
Microsoft bilionovou hranici nepokořil. Apple může jít v jeho stopách
Existuje tak i možnost, že Apple hranici bilionu dolarů nikdy nepřekoná. Driscoll poukazuje na Microsoft, který na konci roku 1999 zažíval podobně omračující růst. Softwarový gigant v prosinci toho roku dosáhl tržní kapitalizace 616,3 miliard dolarů. Pokud by bilion dolarů byl Mont Everestem, dostala se firma do nejvýše položeného základního tábora, podotkly The New York Times. Jenže Microsoft už dál nepokračoval a jeho akcie začaly klesat. Nyní má hodnotu 261 miliard dolarů.
Apple je ale i přes nynější problémy s mapami v nové verzi mobilního operačního systému iOS 6 a podobné potíže z minulosti v jiné situaci, míní burzovní analytik Charles Wallman. Připomíná, že revoluce chytrých mobilních telefonů trvá teprve pět let. "Apple podle počtu kreditních karet zaregistrovaných v jeho internetovém obchodu iTunes má základnu 435 milionů zákazníků. Jde o šest procent světové populace. Není tak zas tolik odvážné tvrdit, že by mohl získat deset až 12 procent světové populace," řekl Wallman.
ČTĚTE DÁLE: |
A i kdyby Apple neuvedl nové typy výrobků, mohl by dosáhnout hranice jednoho bilionu dolarů zdvojnásobením prodejů. Pro velkou firmu to není snadné, u Applu se to ale podle The New York Times už v mnoha ohledech děje. Jeho tablety iPad nyní zaujímají téměř 70 procent trhu. A podle odhadů by firma jen v posledním čtvrtletí letošního roku mohla prodat 45 milionů iPhonů proti 37 milionům ve stejném období loni.
Společnost také opouští své dřívější takřka výhradní zaměření na Spojené státy. Produkty, jako je novinka iPhone 5, nyní uvádí i ve světě ve stejný den. Firma se také podle všeho chystá rozšířit síť svých zatím 388 výnosných prodejen s průměrnými tržbami 5647 dolarů na čtvereční stopu plochy. Průměr u nákupních center v USA je pro srovnání 341 dolarů na čtvereční stopu. Firma také nadále bude růst v Číně s více než miliardou lidí. Apple také na rozdíl od mnoha svých konkurentů v posledních šesti letech roste na trhu s osobními počítači.
Apple chystá vstup na televizní trh
Analytici také upozorňují, že společnost může těžit ze vstupu na nové trhy. Již delší dobu se spekuluje o tom, že chystá vlastní televizní přístroj. Pokud se jí podaří proměnit televizní trh, mohlo by to pro ni znamenat další tržby v hodnotě 20 miliard dolarů ročně. Pokud se pak firma zaměří na peněžní transakce pomocí mobilních plateb, bude mít díky svým 435 milionům zákazníkům značnou sílu.
Apple je nyní nejhodnotnější firmou světa podle tržní kapitalizace. Druhý Exxon Mobil má hodnotu kolem 430 milionů dolarů. Třetí je Microsoft.