Lidovky.cz

Coca-Cola dominuje světovým značkám, na paty jí šlape Apple

Ekonomika

  16:14
NEW YORK - Nejcennější značkou světa nadále zůstává Coca-Cola. Nápojovému gigantu se však letos velkým skokem přiblížila americká společnost Apple díky rostoucí oblibě svých chytrých telefonů a tabletů. Z evropských značek se do první desítky žádná neprobojovala. Vyplývá to z každoročního průzkumu konzultační společnosti Interbrand.

Kamion Coca-Cola foto: Reuters

Coca-Cola se v čele žebříčku drží již od roku 2000, kdy se tento žebříček začal zveřejňovat. Hodnota Applu se za poslední rok zvýšila o 129 procent, což byl nejvyšší růst ze všech značek. Loni firmě v žebříčku patřila osmá pozice. V první pětce jsou ještě firmy IBM, Google a Microsoft.

Nejcennější značky podle Interbrand
ZNAČKACENA (V MLD $)ZMĚNA (V %)PŮVOD
Coca-Cola77,839+8USA
Apple76,568+129USA
IBM75,532+8USA
Google69,726+26USA
Microsoft57,853-2USA
GE43,682+2USA
McDonald's40,062+13USA
Intel39,385+12USA
Samsung32,893+40Korea
Toyota30,280+9Japonsko

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung na deváté pozici. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz na 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW.

Výsledky výzkumu Brandz

K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, již loni však zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota dále snížila o 16 procent a skončila na 19. pozici.

Poprvé je v žebříčku sociální síť. Na 69. pozici se letos probojoval Facebook s hodnotou 5,421 miliardy USD. Nejvýše postaveným nováčkem je značka Pampers na 34. pozici, nově jsou v žebříčku rovněž značky Prada a MasterCard.

Nejvíce je v žebříčku značek z dopravy, celkem 13, následují značky z odvětví finančních služeb a spotřebního zboží.

Pokles hodnoty zaznamenala loni čtvrtina značek v žebříčku. Nejvýraznější byl pokles značky BlackBerry o 39 procent.

Žádná značka z východní Evropy

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 56.

Z Evropy je zde 34 značek, a to z Německa, Francie, Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky.

Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.