Lidovky.cz

Slízávání chilli papriček v reklamě na fernet není rozverné, řekl soud

Ekonomika

  13:55aktualizováno  15:11
BRNO - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání neuspěla u Nejvyššího správního soudu ve sporu o pokutu za reklamu na alkoholický nápoj Fernet 8000. Soudci zamítli kasační stížnost radních.

Reklama Fernet Stock 8000: chilli papričky foto: Reprofoto

Potvrdili tak loňský verdikt, jímž Městský soud v Praze zrušil pokutu 500 000 korun uloženou reklamní společnosti LineArt. Televizní spot znázorňoval skupinu mladíků lízajících drcené chilli papričky.

Rada půlmilionovou pokutu v roce 2008 vyměřila jak zpracovateli reklamy, tak zadavateli, jímž byla největší česká likérka Stock.

Z rozsudku

„Městský soud neshledal na slízávání drcených chilli papriček, které vyvolává ostře pálivý pocit, nic infantilního či rozverného. Rovněž mu není známo, že by uvedená činnost byla u dětí či mladistvých cíleně vyhledávaným způsobem trávení volného času.“

Obě pokuty zrušil loni Městský soud v Praze a nařídil radním, aby se reklamou znovu zabývali a případnou sankci lépe odůvodnili.

Správnost postupu Městského soudu v Praze nyní potvrdil také Nejvyšší správní soud. Radní původně tvrdili, že reklama svým zpracováním cíleně působila na lidi mladší 18 let, což zákon zapovídá.

Televizní spoty nesmí zobrazovat mladistvé při konzumaci alkoholických nápojů. A postavy v reklamním spotu vypadaly podle radních jako mladiství. Podle soudů ale rada dostatečně nezdůvodnila, jak k tomuto závěru dospěla.

„Slízávání chilli papriček z kuchyňského stolu je bezpochyby lákavé pro jedince vyhledávající výrazné chuťové vjemy, nicméně nic nenasvědčuje tomu, že by tato činnost byla typická pro osoby mladší 18 let, že by je oslovovala a byla pro ně atraktivní,“ stojí v rozsudku. Pokud bude rada znovu chtít uložit pokutu, musí své rozhodnutí lépe zdůvodnit.

Fernet není Kamarád do deště

Soudy se v minulosti zabývaly také reklamou na konkurenční fernet z produkce společnosti Berentzen Distillers. Firma dostala pokutu 100 000 Kč za spot, v němž účinkoval herec Sagvan Tofi.

Spot totiž vyvolával dojem, že alkohol je prostředkem k řešení osobních problémů. Zákon takovou propagaci lihovin nedovoluje. Stejně vysokou pokutu za totožnou reklamu tehdy dostala i reklamní agentura, Nejvyšší správní soud obě sankce v roce 2010 potvrdil. ČTĚTE VÍCE

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.