Lidovky.cz

Operátoři odírají zákazníky a úřad jim jde na ruku. Změní to zákon?

Ekonomika

  7:00
Přestože telekomunikační úřad začal trojici mobilních operátorů šlapat na paty, ceny v Česku jsou pořád vysoko. Změnit by to mohl nový zákon, který má výrazně posílit práva českých zákazníků.

Poslanec TOP 09 Jan Husák foto: Reprofoto

„Dokud se operátoři nezačnou o zákazníky prát, nebudou Češi ta své peníze dostávat adekvátní služby,“ říká poslanec Jan Husák (TOP 09), který novelu zákona o elektronických komunikacích napsal.

LN: Co je podle Vás největším problémem a v jakém postavení jsou tuzemští zákazníci v porovnání s ostatními zeměmi?
Největší problémy se snažím právě řešit v předkládané novele – nechci, aby operátoři mohli  automaticky prodlužovat smlouvy, nechci, aby operátoři dávali pokuty  spotřebitelům při vypovězení smlouvy na dobu určitou. Oboje odrazuje lidi přejít k jinému operátorovi, který třeba nabízí levnější a lepší služby.

Další oblastí, co řeší moje novela, je problematika uzavírání smluv na dálku. To má reagovat na praktiky některých podnikatelů, kteří používají „náhončí“ v metru, kteří vám slíbí modré z nebe, ale neřeknou vám všechny podmínky nebo vám i lžou a spotřebitel nakonec platí i za služby, které vůbec nechtěl. A protože to bylo jen tvrzení náhončího, nemůže to dokázat. V zahraničí, kde je mnohem větší konkurence, se toto děje v mnohem menší míře, operátoři si takové praktiky nedovolí.

ČTĚTE TAKÉ:

 

LN: Jste dlouhodobým kritikem poměrů na telekomunikačním trhu i kritikem telekomunikačního úřadu. Teď jste ale ve vztahu k telekomunikačnímu úřadu mnohem smířlivější než před rokem například. Změnila se práce ČTÚ?
Osobně cítím změnu k lepšímu. Personální obměnou členů Rady, kdy byl prolomen princip, že funkce není za politické zásluhy, ale rozhodující slovo má odbornost, dostává ČTÚ novou dynamiku.

Je to vidět i na posledním návrhu cenového rozhodnutí k terminaci v mobilních sítí, kde se cena v souladu s Doporučením Evropské komise snižuje o 50%. Nebo další pozitivní případ je kontrola smluvních podmínek operátorů.

To vše hovoří o větší otevřenosti a aktivnějším přístupu ČTÚ. Nicméně je to teprve začátek a já budu ČTÚ i nadále tlačit, aby začal skutečně pracovat a nenadržoval operátorům vůči jejich zákazníkům, jak tomu bylo donedávna.

LN: Jakou šanci má vámi navrhovaná novela projít?
Domnívám se, že velkou. Vždyť každý z nás je uživatelem služeb  operátorů, i poslanci a jejich rodiny a určitě nemohou být lhostejní tak zásadnímu porušování základních pravidel slušného podnikání.

LN: Jednou z navrhovaných změn v novele je i to, aby zákazníci nebyli sankcionováni za předčasné ukončení smlouvy. Neomezilo by toto nařízení např. prodej dotovaných telefonů, jak tvrdí operátoři?
Nabízení dotovaných telefonů je obchodní strategií operátorů. Nicméně je nutné posuzovat vliv neúměrných sankčních pokut na konkurenční prostředí, kdy každý neodůvodnitelný závazek snižuje možnost spotřebitele migrovat za lepšími tarify.

A je také otázkou, zda dotovaný přístroj je skutečně dotovaný – na kolik ho spotřebitel zaplatí v předraženém tarifu. Sleva na telefon výměnou za úpis k obvykle dvouletému závazku je navíc v Česku minimální, a to i oproti zemím, které sankce regulují. Pokud mám dát příklad, tak T-Mobile v Česku nabízí iPhone 5 s měsíčním minimálním plněním 2300 korun za 11399 korun.

Orange ve Francii, která výrazně limituje operátory v tom, co si mohou za předčasné ukončení smlouvy zákazníkem účtovat, nabízí ten samý telefon v přepočtu za 5500 korun k tarifu za 1750 korun, se kterým má navíc zákazník neomezené hovory i SMS a dostane tedy za své peníze tradičně více, než zákazník v Česku. Je tak na místě se ptát, zda spolu vůbec sankce za předčasné ukončení smlouvy a výše dotace na telefon jakkoli souvisí.

LN: Myslíte si, že tato změna projde? Přece když uzavřete smlouvu na dobu určitou prakticky s kýmkoliv, tak za její předčasné ukončení následují obvykle sankce…
Tady je třeba ještě rozlišovat smluvní pokutu, která má sankcionovat nepatřičné chování smluvní strany a vypořádání závazků. Již některé soudy judikovaly, že smluvní pokuta nemůže sloužit k zajištění trvání smlouvy – to znamená poškodit právo účastníka odstoupit od smlouvy.

Když se podíváte, jaká je situace upravena v Evropě, existují státy, kde v případě předčasného ukončení smlouvy na dobu určitou platíte určité procento z původně nasmlouvaného objemu služeb. Řada států má například upravené i kompenzace za dotované přístroje v případě, že dojde vypovědění smlouvy na dobu určitou – v Itálii je to například maximálně 50% částky z dotace, kdy dotace je kalkulována jako rozdíl mezi dotovanou a nedotovanou cenou.

Ve Francii spotřebitel platí pouze cca 70 euro pokud byla výpověď dána do 3 měsíců od dotace.  Navíc si operátor může účtovat jenom 25 procent ze zbylých paušálů do konce kontraktu. V Česku je zákazník opět v nevýhodě. Praxe operátorů je totiž následující: Nasmlouváte paušál s minimální platbou 700 korun, vypovíte smlouvu 10 měsíců před jejím vypršením a operátor uplatňuje sankci 10 x 700 korun.

Další problém spočívá ve skutečnosti, že u našich operátorů je používána naprosto odlišná terminologie v pojmenování sankcí. Někteří používají slovo pokuta, jiní  jistina, zajištění a podobně. Tím dochází k matení spotřebitelů

LN: Stále se mluví o tom, že ceny za volání jsou v Česku příliš vysoko oproti cizině. Operátoři se ale brání, že ceny stále snižují, jak to tedy je?
V současné době stále nemůžeme hovořit o tom, že by Češi dostávali za své peníze adekvátní protihodnotu. Proto svou novelou chci ulehčit vstup virtuálních operátorů, kteří vnesou více konkurence a ta sníží ceny a zlepší kvalitu služeb. Příchod virtuálních operátorů a výsledky aukce mohou tuto situaci změnit.

LN: Proč tedy vámi chystaná novela zákona nijak neřeší vysoké ceny za volání?
Cenovou regulaci v elektronických komunikacích nemůže řešit zákon. Česká republika musí ctít regulační rámec EU a z něj vyplývající povinnosti. Nefungující hospodářskou soutěž může řešit pouze nezávislý regulátor systémem analýz relevantních trhů v úzké součinnosti se sdružením evropských regulátorů (BEREC) a Evropskou komisí.  Ceny se mohou snížit jen pomocí větší konkurence,  je nutné, aby se operátoři o své zákazníky začali prát.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.