Lidovky.cz

ČD Cargo skončí v obří ztrátě a bude propouštět, tvrdí stínový ministr

Ekonomika

  15:16
PRAHA - Nákladní dopravce ČD Cargo nedokáže nahradit ztrátu z jednotlivých vozových zásilek dosud výdělečným převážením ucelených vlaků. Lukrativní zakázky mu totiž odebírá konkurence. Tvrdí to plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něj národní dopravce letos skončí v téměř dvoumiliardové ztrátě.

lokomotiva v barvách ČD Cargo foto: ČD Cargo

"Převozní kapacita ČD Carga se dnes pohybuje na úrovni 70 milionů tun, v letech 2006 a 2007 na úrovni 85 milionů tun," uvedl Chovanec. Dodal, že úbytek je z velké míry způsoben právě ztrátou přepravy ucelených vlaků. Na vině je podle něj především management společnosti a absence dlouhodobého obchodního plánu.

Vedení národního dopravce předpověď hospodářských výsledků odmítlo komentovat. Kondici ČD Cargo budou mateřské České dráhy komentovat teprve po vypracování ozdravného plánu, který by měl pro příští rok společnost vyvézt ze ztrátového hospodaření, uvedla vedoucí komunikace ČD Cargo Lada Hlaváčková.

Dopravce ve ztrátě

ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí. Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů Kč.

Minulé vedení společnosti v čele s Gustavem Slamečkou jako hlavní část ozdravného plánu zamýšlelo omezení přeprav nevýdělečných jednotlivých zásilek, které by ale doprovázelo masivní propouštění.

To podle Chovance hrozí i nyní. Do konce roku se prý společnost chystá zbavit 450 zaměstnanců a v příštím roce by firmu mohlo opustit dalších 2000 pracovníků. Zároveň varoval před plánem zrušit přepravu jednotlivých zásilek.

To by prý znamenalo přesunutí zboží, které by odpovídalo nákladu 7000 kamionů denně, ze železnice na silnici a propuštění zhruba 4500 zaměstnanců.

Prodat vagony a lokomotivy

Kritickou situaci v Cargu hodlá řešit i ministerstvo dopravy. Připravuje pro nákladní železniční dopravu snížení poplatku za použití kolejí, který tvoří značnou část provozních nákladů dopravců.

ČTĚTE TAKÉ:

Vedle snižování nákladů na poplatcích by podle Chovance bylo vhodné prodat zbytný majetek, například nepotřebné vagony. Firma nyní vlastní 30 000 vozů, přestože v provozu využívá jen zhruba třetinu z nich, uvedl stínový ministr.

Podobně by mohlo ČD Cargo naložit s nepotřebnými lokomotivami, které nyní pronajímá a které podle Chovance možná v řadě případů konkurence nasazuje právě proti národnímu dopravci.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.