Lidovky.cz

Zloděj si ukradenou televizi nepustí, aktivuje ji až prodavač

Ekonomika

  10:18
NEW YORK - Předvánoční nákupní horečka v Americe neláká jen poctivé zákazníky, ale samozřejmě i řadu zlodějů. Tamější obchody se tak s nimi snaží vypořádat rafinovanými způsoby. Patří mezi ně například čipy umístěné ve zboží, které jsou napojené na kamerové systémy, či zboží aktivované u pokladny.

Američtí obchodníci podle časopisu Forbes ročně kvůli krádežím a podvodům přijdou o 35,3 miliardy dolarů (asi 681 miliard korun), což odpovídá 1,4 procenta jejich tržeb.

To sice není vysoké číslo, přesto není ani zanedbatelné, zvláště pak v ekonomice, která se stále nevzpamatovala z hluboké recese.

ČTĚTE TAKÉ:

"Těch 35 miliard pocítí v obchodech každý, zejména v podobě vyšších cen," uvedl Lee Pernice ze společnosti Tyco Integrated Security, která dodává bezpečnostní systémy maloobchodním řetězcům.

Kradou zaměstnanci

Největší problém podle Forbesu pro obchody představují zaměstnanci, kteří buď kradou, anebo si nechají vrátit peníze za zboží, které nikdy neopustilo obchod.

Častou praktikou je také výpomoc kamarádům, kterým pracovník na pokladně namarkuje jenom některé věci a zbytek je nechá odnést zadarmo.

Řešením by podle magazínu mohly být nové čipy, které budou o zboží a jeho pohybu uchovávat více informací.

Zloději v obchodech se dělí na tři základní skupiny. První jsou jednotlivci, kteří se sice zaměřují na jednotlivosti, kradou ale častěji.

Druhou jsou organizované gangy, které mají například k dispozici i řidiče a zaměřují se na dobře zpeněžitelné atraktivní zboží.

Třetí skupinu pak tvoří sami zaměstnanci obchodů, kteří přilepšují buď sami sobě, anebo pomáhají zboží získat zadarmo kamarádům.

Kamery v úrovni obličeje a aktivace zboží na pokladně

Obchody s nimi bojují různými způsoby. Do velké míry přitom spoléhají na moderní technologie. Bezpečnostní štítky tak například už pouze nepípají při průchodu bezpečnostním rámem bez zaplacení. Mohou být navázané na kamerový dohled, který díky tomu dokáže snadno identifikovat pachatele.

Mění se také umístění kamer. Tradičně bývají na stropech, a zloději se tak před nimi mohou skrývat pod čepicemi. Nyní je některé obchody umísťují na úrovni regálů. Kamery díky tomu mnohem snáze zachycují obličeje.

Horkou novinkou, která se nyní testuje, je pak provázání aktivace zboží se zaplacením u pokladny. Pokud například člověk nezaplatí za novou televizi a prodavač ji neaktivuje, přístroj doma nefunguje, uvedl Forbes.

Obchody si o zlodějích říkají

Kromě techniky ale obchody spoléhají i na tradičnější metody. Například zaměstnanec s úsměvem zdravící zákazníky při vstupu do obchodu není jenom projevem zdvořilosti. Případnému zloději také mimochodem dává najevo, že prodavači dění uvnitř prodejny věnují pozornost, a že by tak měl zapomenout na nekalé úmysly.

ČTĚTE TAKÉ:

V případě gangů pak nejvíce pomáhá sdílení informací. Zloději pracující v organizovaných skupinách se obvykle opakovaně zaměřují na jednu oblast. Oběti jejich krádeží proto obvykle varují další prodejny v okolí, aby snížily pravděpodobnost dalších zločinů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.