Lidovky.cz

Řekové mění auta za pomalé a nespolehlivé vlaky. Vyjdou levněji

Ekonomika

  7:00
SOLUŇ - Řecké pomalé a skřípavé vlaky bývaly kdysi neoblíbeným způsobem cestování. Nyní však poprvé za několik desetiletí získávají nové fanoušky, protože Řekové se v době krize potýkají i s rostoucími cenami pohonných hmot a vysokými silničními daněmi.

Řekové v době krize mění auta za pomalé vlaky. foto: Reuters

Státní železniční monopol se poprvé dostal do zisku, Řekové totiž nechávají svá milovaná auta doma. Píše o tom agentura Reuters.

Drahý benzin

Růst daní, který je součástí úsporných opatření, způsobil růst cen benzinu v prosinci na 1,7 eura (43 Kč) za litr. Řecko se tak zařadilo mezi země s nejvyššími cenami benzinu v Evropě.

Železniční síť v zemi tisíce ostrovů je přitom nestejnorodá a nespolehlivá. Vynechává mnoho měst a jsou zde časté stávky. Zůstává však pro Řeky, jejichž země se nyní potýká s nejhorší hospodářskou krizí od druhé světové války, levnější alternativou k jízdě autem.

Železniční doprava mezi dvěma největšími městy v zemi, Aténami a Soluní, vzrostla za prvních 11 měsíců letošního roku o 33 procent. A to i přesto, že nočnímu vlaku jezdícímu po této trase se žertem přezdívá karvuniaris, tedy v češtině něco jako "uhláček", protože je pomalý a hlučný jako parní stroje z dávných dob.

"Život, jak víme, se změnil. Nejsou peníze na luxus jako auto, když ani nevím, jestli budu schopná zaplatit měsíční nájem," řekla agentuře Reuters 55letá účetní Vanesa Varveriová z Atén, která poté, co přišla o práci, začala používat vlak pro návštěvy svých rodičů.

"Prostě si to nemůžeme dovolit," říká učitel Vassilis Davoras

"Prostě si to (auto) nemůžeme dovolit," dodává učitel Vassilis Davoras a usrkává kávu v pastelově modrém vozu rychlíku ze Soluně do Atén. Trasa dlouhá přes 500 kilometrů trvá vlakem šest hodin, autem jsou to zhruba 4,5 hodiny.

Davoras jezdí do Atén zhruba desetkrát ročně. Jízda autem ho včetně benzinu a mýtného vyjde na 200 eur (přes 5000 Kč). Jízda vlakem ho v průměru stojí 60 eur (více než 1500 Kč).

Úzké tunely a jednokolejky

Železniční síť v zemi provozuje silně zadlužený státní monopol Trainose, který vlastní železniční společnost OSE. Trainose vlastní 2500 kilometrů železniční sítě a provozuje zde 500 tras. Na příští rok je v plánu privatizace společnosti.

Železniční síť v Řecku provozuje silně zadlužený státní monopol Trainose, který vlastní železniční společnost OSE.

Přepravu po železnici zpomalují úzké tunely a stovky kilometrů jednokolejných tratí. S prohlubující se krizí ale roste zájem o přepravu vlaky a problémová společnost se díky tomu loni v prosinci poprvé dostala do zisku.

Za první dva měsíce letošního roku, což jsou poslední dostupná data, firma vytvořila zisk téměř 142 000 eur po ztrátě 12,6 milionu eur o rok dříve.

Společnost se snaží o modernizaci železniční sítě. Odhaduje, že znovu objevený zájem o železnici bude pokračovat tak dlouho, dokud se zemi nepodaří dostat z ekonomickým problémů.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.