U České spořitelny tvoří aktuálně platby kartou v zahraničních e-shopech 62 procent celkového objemu transakcí. "V podílu zahraničí karetních transakcí zaznamenáváme jednoznačnou poklesovou tendenci, asi o čtyři procenta ročně.
ČTĚTE TAKÉ: |
Odhadujeme, že přibližně v roce 2014 se domácí a zahraniční objemy karetních transakcí vyrovnají," řekla mluvčí banky Klára Pačesová.
Jízdenky na vlak i drogerie
Lidé podle ní stále více nakupují přes české internetové obchody, a to už téměř skoro všechny druhy zboží. Od jízdenek na vlaky a autobusy přes elektroniku až po drogerii a další věci každodenní spotřeby. Internet se tak stává relevantní konkurencí pro kamenné obchody. To, co dříve klient musel nakoupit v zahraničí, už dnes často sežene i v domácích e-shopech.
Klesající podíl plateb kartou v zahraničních internetových obchodech registruje také ČSOB. Zatímco v roce 2011 činil 62 procent, loni klesl na 53 procent. "Lidé už si více zvykají využívat a platit svou platební kartou na internetu v ČR, jak z důvodu pohodlí a dopravy, tak díky velkým internetovým e-shopům," uvedla mluvčí Pavla Hávová.
Průměrná útrata v zahraničních internetových obchodech je výrazně vyšší než v těch domácích. U ČSOB je to v domácích e-shopech 900 korun, v zahraničních o 600 korun víc. U UniCredit bank pak 100 a 130 eur. "Tyto částky jsou však částečně zkresleny faktem, že lidé v zahraničních e-shopech buďto činí větší objednávku, aby měli zdarma dodávku zboží, to platí zejména pro e-shopy v eurozóně a USA.
Nákup písniček a knih
Nebo naopak dělají tzv. mikroplatby, tedy nakupují písničky, elektronické knížky, kde částka jednotlivé transakce je nízká," uvedl mluvčí UniCredit bank Petr Plocek.
Naopak u dodávek zboží z Asie, mnohdy přes Hong Kong, kde je poštovné ve vybraných e-shopech často zdarma, se kupující snaží rozdělit objednávku na více zakázek, aby nepřesáhla hranici k proclení zboží. Obecně platí, že v českých e-shopech lidé nakupují už i věci denní spotřeby, u kterých je částka nižší. Ze zahraničí se objednávají převážně větší věci, lidé také nákupy v některých zahraničních e-shopech mnohdy spojují do jednoho kvůli vyššímu poštovnému.
Z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz a výzkumné agentury NMS vyplývá, že Češi jsou v otázce nakupování v zahraničních e-shopech stále konzervativní.
Téměř třetina Čechů sice uvedla, že při zajímavé nabídce se nákupům v zahraničních internetových obchodech nebrání, plných 68 procent Čechů však nakupuje výhradně v e-shopech českých.
"Největší překážkou nákupu v zahraničních e-shopech jsou obavy z komplikací při případných reklamacích. Zároveň české e-shopy jsou dostatečně kvalitní a mají i široký sortiment zboží, takže zákazníci nemají obvykle potřebu nakupovat v zahraničí," myslí si Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.
Podle Plocka Češi čím dál více pro zvýšení bezpečnosti využívají pro platby do zahraničí možnost odemykání a zamykání platebních karet pro zahraniční transakce. K větší důvěře přispěla i standardizace evropské spotřebitelské legislativy. Klienti mohou zahraničním e-shopům více věřit, protože mají větší dovolání v případě reklamace.
Nakupování v zahraničních e-shopech, v zemích mimo EU, se v posledních dvou letech už tolik nevyplatí. Je totiž nutné platit daň z přidané hodnoty u zboží nad 22 eur a také poplatky poště za vyřízení cla. Pro nákup na internetu v zahraničí hovoří zase daleko větší nabídka zboží, vyšší kvalita a často výrazně nižší cena.