Lidovky.cz

E-shopy a slevomaty otvírají vlastní obchody. Čechům vadí poštovné

Ekonomika

  14:43
PRAHA - Internetové obchody a slevové servery stále častěji zřizují 'kamenné' pobočky. Češi totiž preferují při koupi zboží osobní převzetí, mimo jiné i proto aby nemuseli platit za poštovné. Hranice mezi e-shopy a kamennými obchody se tak stírá, klasičtí prodejci totiž zase zavádějí elektronické objednávání zboží.

Kamenná prodejna serveru Slevomat.cz v pražské Galerii Myšák foto: Slevomat.cz

Podle údajů Heureka.cz využívá osobní odběry 57 procent internetových nakupujících. "Dlouho jsme odolávali, ale letos by měl přijít zlom. V létě chceme otevřít naše první výdejní místo s prodejnou," uvedla marketingová manažerka Jitka Simonová ze společnosti Vivantis, která provozuje mimo jiné e-shopy hodinky.cz nebo sperky.cz.

Pokud se tento způsob prodeje osvědčí, chce firma ve zřizování kamenných prodejen pokračovat. Také e-shop Kasa.cz plánuje v nejbližší době otevřít nové prodejny. Zatím má dvě provozovny v Praze a po jednom v Brně a Ostravě, ve kterých si zákazníci mohou zakoupit zboží za internetové ceny.

Kamenné obchody

Stále trvající nárůst osobních odběrů zboží zakoupeného po internetu je podle Asociace pro elektronickou komerci způsoben především dvěma důvody.

"Zákazníci čím dál častěji nakupují menší a levnější zboží, u něhož by mimo jiné dodání přepravní službou službou zvyšovalo pořizovací cenu v řádu desítek procent. Druhým důvodem je pohodlí ve smyslu možnosti převzetí zboží v době, kdy si zákazník sám vybere," řekl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

"Téměř 60 procent nakupujících na internetu si chce zboží osobně vyzvednout, protože si ho chce před zaplacením prohlédnout. To je důvod, proč jsme začali naše Kasahousy zřizovat a vzhledem k obrovským nárůstům osobních odběrů v těchto prodejnách můžeme konstatovat, že to naši zákazníci vítají," uvedla mluvčí e-shopu Jitka Součková.

Jeden obchod v každém okrese

Internetový obchod s elektronikou CZC.cz plánuje mít do léta 30 kamenných poboček, nyní jich má o pět méně. "Naším cílem je mít výdejní místo v každém okresním městě," uvedl marketingový ředitel obchodu Marek Šalanda.

"V místech, kde otevřeme pobočku, sledujeme rychlejší přibývání zákazníků než v místech bez prodejny," dodala mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Portál plánuje do konce roku otevřít pět kamenných prodejen, dosud jich má deset.

Malé e-shopy si ale často zřídit kamennou prodejnu nemohou dovolit. "Kamenná výdejní místa jsou finančně neúnosná, vzniká tak poptávka externích výdejních míst jako jsou HeurekaPointy," uvedl Kamil Demuth z Heureka.cz. Síť výdejních míst provozuje také například Zásilkovna.cz.

Slevové portály procházejí sítem konkurence

Pozadu za e-shopy nezůstávají ani slevové servery. Zapakatel.cz má zákaznická centra v Praze a v Brně a 70 výdejních míst. "Poslední dobou se z našich center stávají i showroomy, kam si lidi chodí prohlédnout náš sortiment, který si pak kupují. Odpadají tím problémy s nevhodnou velikostí či střihem," uvedl marketingový ředitel Mirek Hlaváček.

ČTĚTE TAKÉ:

"Slevový trh prochází konsolidací a šanci uspět na něm mají pouze ty portály, které budou zákazníkům nabízet garanci nákupu a perfektní servis, do kterého se řadí i možnost nákupu v kamenné prodejně. Do budoucna proto plánujeme rozšíření našich služeb i v této oblasti," uvedl spoluzakladatel slevového portálu Vykupto.cz Tomáš Bátrla. Také Slevomat zvažuje zřízení dalších kamenných poboček.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.