Lidovky.cz

Apple zůstává modlou, cena značek Marlboro i McDonald's se propadá

Ekonomika

  11:16
WASHINGTON - V čele žebříčku nejcennějších značek světa BrandZ TOP 100 zůstal i v letošním roce výrobce počítačů a mobilních telefonů Apple. Jeho hodnota přesáhla 185 miliard dolarů (asi 3,8 bilionu korun) a proti loňsku se zvýšila asi o jedno procento. Hodnota stovky nejdražších značek se pak zvýšila o sedm procent.

Obchod Apple v Mnichově. foto: Reuters

Od roku 2006 se hodnota značek v žebříčku společnosti Millward Brown zvýšila o 77 procent. Firmám se daří i na burze, kde cena jejich akcií za osm let vzrostla zhruba o 58 procent. Index S&P 500 za stejnou dobu posílil jen o 23 procent. Růst hodnoty značek pak výrazně oživil z loňských 0,4 procenta.

Banky, pivovary, auta

Skokanem roku je luxusní značka Prada, za ní pivo Brahma a oděvy Zara. Nejlepším nováčkem je regionální banka ANZ na 52. pozici. Bankám se loni v žebříku celkově dařilo a hodnota jejich značek vzrostla o 23 procent.

To byl druhý nejvyšší růst po pivovarnickém sektoru, kde je nejcennější značkou Budweiser. Nejcennější automobilovou značkou je Toyota.

Apple patří do kategorie technologických firem. Právě technologické firmy obsadily také další dvě nejvyšší příčky - na nich skončily Google a IBM.

"Sledujeme oživení finančních ukazatelů ve Spojených státech, také Indie je na tom velice dobře a stabilní je i Čína," řekl Hospodářským novinám ředitel české pobočky Millward Brown Luboš Rezlel hlavní důvody, proč se značkám v uplynulém roce dařilo.

Celková hodnota značek loni činila 2,6 bilionu dolarů (52,8 bilionu korun), což je více, než kolik dosahuje například hrubý domácí produkt Velké Británie.

Do první desítky se mezi americké značky vměstnala i čínská společnost China Mobile, která je tak nejcennější zahraniční značkou. V Evropě je nejcennější značkou Vodafone, jehož hodnota je v žebříčku vyčíslena na 39,7 miliardy dolarů. To zajistilo Vodafonu 17. místo.

Žebříček nejhodnotnější světových značek
POŘADÍZNAČKAHODNOTA (MLD $)ZMĚNA (%)
1.Apple185,1+1
2.Google113,7+5
3.IBM112,5-3
4.McDonald's90,3-5,5
5.Coca-Cola78,4+6
6.AT&T75,5+10
7.Microsoft69,8-9
8.Marlboro69,4-6
9.Visa56,1+46
10.China Mobile55,4+18

Millward Brown vychází z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.