Koncem července se jedenapadesátiletý Ladislav K. s manželkou a přáteli vraceli z dovolené na západě USA do Prahy. Let s finským dopravcem Finnair měl plánovaný přestup v Helsinkách, prodleva mezi lety přitom trvala pouhou hodinu.
„V New Yorku jsme šli na odlet podle plánu, ale hodinu jsme stáli ve frontě letadel u odletové dráhy. Kvůli tomu jsme v Helsinkách přistáli, když už letadlo do Prahy bylo na startu,“ líčí čtenář serveru Lidovky.cz. Na přepážce dostala česká výprava nové letenky a malé občerstvení. Další let do Prahy totiž letěl až za více než šest hodin.
Práva cestujícíchJak dlouhé musí být zpoždění, aby vznikl nárok na odškodnění?
Dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování. Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění 2 telefonních hovorů, popř. zaslání dvou zpráv faxem či elektronickou poštou. Cestu můžete bez sankce zrušit, pokud očekávané zpoždění přesahuje 5 hodin. V takovém případě Vám dopravce musí vrátit cenu letenky. Tuto možnost mají i cestující, kteří si rezervovali letenky, které nelze v rámci tarifních podmínek vrátit nebo změnit. Pokud si zvolíte možnost vrácení ceny letenky, ztrácíte nárok na bezplatnou péči ze strany dopravce. Výše odškodnění:
|
Kvůli více než osmihodinovému zpoždění se Ladislav po návratu do Česka rozhodl zažádat Finnair o finanční odškodnění, na které má díky nařízení Evropského parlamentu a Rady právo.
Za tři týdny se aerolinky ozvaly. Místo peněz ale Finnair poslal pouze omluvný e-mail a nabídl cestujícím proplacení účtenek za občerstvení či telefonáty během čekání na nový spoj v Helsinkách. O finanční kompenzaci v odpovědi nepadlo ani slovo, náhrada se přitom může pohybovat ve výši mezi 250 až 600 eur (až 15,5 tisíce korun) podle délky letu. V případě letu z Helsinek by šlo o 6 tisíc korun.
Ladislav se proto obrátil na společnost, která se na vymáhání náhrad za zpožděné nebo zrušené lety specializuje. Jeho stížnost je v řízení. V Česku tyto žádosti vyřizují servery Kompenzomat.cz, Click2Claim.cz nebo Náhrady.cz. Provizi, kterou si tyto společnosti účtují z vymožené náhrady, činí 27 procent. Poradenstvím v těchto případech se zabývá také Evropské spotřebitelské centrum.
„Máte aerolinky, které když oslovíte, tak bez mrknutí oka potvrdí kompenzaci a nesnaží se kličkovat. Jiné naopak kličkují vždy a snaží se klienta, o němž vědí, že nemá dostatek informací, nějakým způsobem slovně vyvinit a maximálně ustoupit jen na proplacení nákladů oproti účtům. O nároku díky evropskému právu pomlčí,“ řekl serveru Lidovky.cz Pavel Šercl ze serveru Náhrady.cz.
Průměrná náhrada? 8 tisíc
Využít služeb profesionálních „vymahacích“ společností je podle Šercla výhodné, protože laik se často nedostane k informacím, kterými může na aerolinky tlačit. Nárok na náhradu škody má totiž cestující pouze v případech, kdy zpoždění nezpůsobí takzvaná „vyšší moc“ jako například špatné počasí, hrozba teroristického útoku, střet letadla s ptákem nebo stávka letového personálu.
ČTĚTE TAKÉ: |
Podíl pasažérů žádajících o odškodnění, podle údajů společnosti Click2Claim mírně stoupá a pohybuje se mezi 15 a 20 procenty. „Průměrná výše vymožené náhrady představuje 320 eur (8200 korun), což koresponduje s nejčastějšími vzdálenostmi letu, které se v žádostech našich klientů objevují – tedy 250 eur za lety do 1500 km a 400 eur u letu od 1500 do 3500 km,“ dodává Ivo Brokeš, ředitel serveru Náhrady.cz.