Práce by se měly zastavit 7. prosince kvůli tomu, že Praha stavební firmě dluží více než 2,1 miliardy korun a chybí smluvní dodatky na vícepráce.
Praha dosud za stavbu zaplatila 25 miliard korun. "Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat," řekl ve středu na tiskové konferenci primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Tunel BlankaTunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Komplex měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru. Blanka má tři tunelové úseky a vede od križovatky Malovanka přes Vltavu do Tróji. |
Tunelový komplex by měl dohromady stát 36 miliard korun. Přerušení prací nejspíš oddálí plánované otevření tunelu na jaře příštího roku. Podle informací ČTK by to mohlo být o dva měsíce, tedy na konec června.
Praha sice Metrostavu neplatí, peníze na stavbu prý ale má. Podle informací ČTK se budou do rozpočtu na příští rok přesouvat z letoška čtyři miliardy, které byly letos v rozpočtu vyčleněny právě na stavbu Blanky.
Politici ale hledají cestu, jak zákonným způsobem proplatit vícepráce, které v průběhu stavby vznikly. Podle zákona o veřejných zakázkách totiž nesmí práce nad rámec smlouvy přesáhnout 20 procent celkových nákladů. Pražští radní už čelí stíhání kvůli jinému problematickému projektu - opencard.
Město si proto již několik měsíců nechává zpracovat kategorizaci prací na stavbě komplexu Blanka. Už za primátora Bohuslava Svobody (ODS) vznikla řada posudků. Žádný z nich ale podle všeho nepřišel s jednoznačným řešením.
Za situaci podle Hudečka nese odpovědnost někdejší vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). Právě z té doby pochází problematické rozhodnutí o stavbě Blanky, ale třeba i kontroverzního projektu opencard a dalších. Bém to ale odmítá a viní současné politiky z neschopnosti a zadlužování města.