Lidovky.cz

Originální ručně vyrobené dárky najdete na internetu. Kde hledat?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Lidí dávajících přednost originálním rukodělným výrobkům přibývá. Část výrobců díky internetu rozjela podnikání. Doma vyrobené šperky, keramiku nebo módu lidé nabízejí v internetových obchodech, jako je Fler.cz, DoGala.cz, Simira.cz, Potvor. cz nebo 1000veci.cz. Celkem jich za posledních šest let v Česku vzniklo kolem dvaceti.

Jablonecká bižuterie foto: ČTK

Nejstarším z nich je Fler.cz, který funguje od roku 2008 a za prvních pět let prodal zboží za téměř půl miliardy korun. Jeho tržby se rok od roku zvyšují. Zatímco v prvním roce to bylo 9,4 milionu, loni už výrobci prodali zboží za 187 milionů. „Letos očekáváme přibližně patnáctiprocentní růst,“ říká jeho zakladatel Jiří Kubeš.

Uživí se i zbývající servery. Například na dva roky fungující server DoGala.cz prodejci vložili 38 tisíc vlastnoručně vyrobených produktů a jeho obrat se pohybuje v řádech statisíců korun. Rok a půl stará Simira.cz má momentálně v nabídce 65 tisíc produktů, k obratu se ale majitelky serveru nevyjadřují.

Česká handmade internetová tržiště

Internetová tržiště fungují na jednoduchém principu – kdokoliv se může zaregistrovat a začít nabízet a prodávat své zboží návštěvníkům. Provozovatelé si účtují z každého prodaného výrobku provizi. Například Fler.cz si od klientů vezme jedenáct procent stejně jako Potvor. cz, desetiprocentní podíl z prodaného zboží si účtuje portál DoGala. cz, osmiprocentní pak Simira.cz a nejméně je to v případě 1000veci.cz, kde každý prodejce zaplatí sedm procent z každého prodaného produktu.

Trefa do černého

Nápad založit první české internetové tržiště, na kterém budou hobby výrobci nabízet své zboží, se zrodil v hlavě grafika Jiřího Kubeše, který předtím pracoval v reklamní agentuře a jehož žena je módní návrhářkou.

„V té době jsem měl již docela bohaté zkušenosti s internetovým byznysem a bylo mi jasné, že nápad se sjednocením umělecké scény na jedno velké internetové tržiště, kde by byl prodej snadný, přehledný a pro prodávající takřka bez jakýchkoli nákladů, je trefou do černého,“ popisuje Kubeš.

Tehdy už v USA existoval velmi podobný obchod s názvem Etsy.com. „Je to asi překvapivé, ale když jsem vymýšlel Fler, amerického obra Etsy jsem vůbec neznal. O jeho existenci jsem se dozvěděl až ve fázi samotného vývoje Fleru a moc mě tohle zjištění potěšilo – že v zahraničí podobný koncept funguje a je velmi úspěšný,“ vypráví Kubeš, který dnes už dění na Etsy.com, odkud online nakoupené zboží cestuje po celém světě, pravidelně sleduje.

„S Flerem se ale snažím jít vlastní cestou, jedinečnost má vždy své kouzlo a já věřím, že dobrá práce by vždy měla nést charakteristické rysy tvůrce,“ dodává Kubeš.

Mezi obchodníky dominují ženy

Už půl roku po Fleru se na internetu objevil portál 1000veci.cz a obdobná tržiště vznikají dodnes. Mezi registrovanými obchodníky, kteří se na všech tržištích objevují, jednoznačně dominují ženy. Mnohé si tak přivydělávají při péči o děti.

ČTĚTE TAKÉ:

Podobně tomu bylo i v případě zakladatelek serveru Simira.cz Simony Královéa Radky Rosenbergové, který spustily loni v květnu. Od té doby se Simoně Králové a Radce Rosenbergové, které mají vlastní profese a přitom podnikají z domova, podařilo přilákat 2400 prodejců a 2150 registrovaných kupujících.

„Největší zájem je o levnější šperky z fima, což je polymerová hmota. Kupující mají zájem ale i o dražší věci, které mají vyšší přidanou hodnotu, například kabelky, peněženky a podobně,“ říká Michal Binka, provozovatel obchodu DoGala.cz, který vznikl na konci roku 2011. Dnes a každý den na stránkách vznikají nové obchody s nabídkou.

Rukodělný mainstream

„Lidé jsou již přesyceni sériovými výrobky od nadnárodních řetězců, které bývají často dost nekvalitní, a hlavně s určitostí víte, že je vlastní několik stovek či tisíc lidí v Česku,“ vysvětlují Králováa Rosenbergová důvody, proč poptávka po handmade výrobcích neustále roste. Podle Kubeše se handmade výrobky už dokonce staly mainstreamovou záležitostí, a to nejen kvůli přesycenosti globálními produkty, které se lidem začaly „přejídat“.

Příčin bude více, jednou z nich je určitě fakt, že většina z nás pracuje u počítače, a nevytváří tak nic hmotného. Je to pak skvělý pocit, vytvořit vlastníma rukama něco hmatatelného. A samozřejmě je to i snaha podpořit lokální tvůrce, lokální ekonomiku, to je téma, které je čímdál silnější, jak ukazují třeba i farmářské trhy,“ dodává Kubeš.

Vlastní byznys

Části prodejců portály pomáhají nejen přivydělat si peníze, ale dokonce přispěly k tomu, že se jim podařilo spustit vlastní byznys. „Než vznikl Fler, měl třeba i poměrně talentovaný tvůrce poměrně omezené možnosti. Svoje díla mohl umístit do galerie, obchodu nebo butiku, kde je vždy obecně velmi omezený prostor,“ říká Kubeš.

ČTĚTE TAKÉ:

Prodej byl podle něj pomalý, komplikovaný a zatížený vysokými maržemi obchodníků, plynoucími z vysokých nákladů. Prodej na trzích a jarmarcích je zase pouze sezonní záležitost. Pokud chtěl autor zkusit prodej přes internet, musel si zřídit vlastní internetový obchod. To je zase poměrně náročné finančně, nemluvě o dalších požadavcích, jako jsou třeba nutné investice do reklamy.

Profesionálů, které vlastní výroba živila i dříve, je ale jen relativně malá část. Jiní se jí začali živit až díky internetovým tržištím. Jako majitelka firmy Dara Bags Darina Hubáčková, která začínala na Fler.cz a dnes má obchod s vlastní značkou kabelek.

Většinovými prodejci jsou ale lidé jako Kristína Schnirzová, která vyrábí šperky. „Simira.cz zatím představuje vítaný vedlejší příjem k mé hlavní pracovní činnosti,“ říká vystudovaná andragožka pracující v oblasti IT.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.