Lidovky.cz

Tvůrci hry vybírají na internetu miliony. Chtějí Bakalovi dokázat zájem

Ekonomika

  8:00
PRAHA - "Kdyby Zdeněk Bakala věděl, že má hra potenciál, tak je schopný projekt doplatit. Sbírka na internetu je způsob, jak mu zájem o hru dokázat," říká Daniel Vávra, designér připravované české počítačové hry Kingdom Come: Deliverance, která za pomocí služby KickStarter.com vybrala za 36 hodin 300 tisíc liber (10 milionů korun). Vávra však přiznává, že bez pomoci investora se herní studio Warhorse v budoucnu neobjede, protože náklady na dokončení vývoje jsou mnohem větší.

Obrázky ze hry Kingdom Come: Deliverance. foto: Zdroj: kingdomcomerpg.com

Lidovky.cz: Proč jste se rozhodli financovat projekt pomocí veřejné sbírky na interneru?
Žádný jiný způsob nám nezbyl. Nepodařilo se nám sehnat vydavatele. Měli jsme investora (Zdeněk Bakala - pozn. red.) a s ním byla dohoda, že za nějaké množství peněz uděláme prototyp hry a potom se produkt prodá vydavatelům. To je v herním byznysu standardní model.

Kdo je Daniel Vávra?

Český herní designér Daniel Vávra.

Daniel Vávra je český herní designér, který pracoval na světově úspěšné hře Mafia: The City of Lost Heaven a Mafia 2. V roce 2011 spoluzaložil Warhorse Studios, které aktuálně pracuje na hře Kingdom Come: Deliverance.

Warhorse Studios právně zajišťuje společnost Prague Game Studios, ve které má 70 % podíl miliardář Zdeněk Bakala. Daniel Vávra má 17% podíl. 13 % vlastní společník Martin Klíma, autor deskové fantasy hry Dračí doupě.

Lidovky.cz: Kvůli čemu se vám nepodařilo sehnat vydavatele?
Loňský rok byl těžký. Před třemi měsíci byla dokonce situace taková, že pokud jsme nedělali něco na iPad, tak jsme byli bez šance. Trh byl ve velké nejistotě a nám se hru nepodařilo udat v době, kdy jsme plánovali, a to znamenalo větší náklady na dokončení. Dostali jsme se tak před rozhodnutí, jestli pan Bakala bude hru platit sám. Protože hra nebyla vydavateli relativně dobře přijatá, tak se mu nechtělo. Sbírka na internetu byla lepší možnost, než si najít nového investora.

Lidovky.cz: Jak situace na herním trhu vypadá nyní?
Teď se dobře prodala nová generace konzolí a všichni pro ně chtějí hry. (Kingdom Come: Deliverance je vytvářen i pro novou generaci konzolí - pozn. red.)

Lidovky.cz: Budou stačit vybrané peníze na dokončení tak velkého projektu?
Myslíte těch 300 tisíc liber? Ani náhodou. Ta investice je minimálně o jeden řád větší. Nám to pomůže, ale hra takového rozsahu je prostě mnohonásobně dražší.

Trailer ke hře Kingdom Come: Deliverance

Klikněte pro spuštění traileru ke hře.

Lidovky.cz: Sbírka tedy slouží jako demonstrace zájmu o hru?
Kdyby pan Bakala věděl, že hra má potenciál, tak je schopný projekt doplatit. Sbírka byla zároveň způsob, jak mu zájem o hru dokázat. Tenhle úspěch mu signál jednoznačně dává.

Lidovky.cz: Na začátku projektu se objevila informace, že vaším investorem není Zdeněk Bakala, ale jeho žena Michaela Bakala (rodným jménem Michaela Maláčová - pozn. red.). Kdo tedy hru nakonec platí?
Hlavním investorem je přímo pan Bakala. Vůbec nevím, kde se něco podobného vyvrbilo. Na začátku to napsali a od té doby se tahle informace s námi táhne. Faktem je, že přímo pan Bakala je 70% akcionář firmy a jednám přímo s ním a jeho lidmi.

Lidovky.cz: Některé zdroje uvádí, že Bakalova investice do projektu byla kolem 70 milionů.
To není pravda. Doposud to stálo asi třicet milionů korun.

Veřejná sbírka na KickStarter.com

Server KickStarter umožňuje pomocí veřejné sbírky získat peníze na rozjíždějící se projekty. Většinou bývají stanoveny "ceny" příspěvku, za které mohou dárci získat buď samotný produkt nebo službu za sníženou cenu. Je to podobné, jako předobjednávky v e-shopu.

Sbírka trvá většinou měsíc. Během té doby se musí vybrat autory určené množství peněz. Pokud se nevybere dostatečný obnos, peníze jsou dárcům vráceny. Z každé úspěšné sbírky si KickStarter účtuje poplatek.

Lidovky.cz: Jak přímo dohlíží Bakala na vývoj hry?
Úzce spolupracujeme s jeho managementem, který pochopil, o co nám jde a naučil se, jak herní byznys funguje. Ten koncept se jim líbil a díky tomu nás podrželi i ve chvíli, kdy to nevypadalo kvůli vydavatelům zrovna optimisticky. S těmi lidmi jsme v úzkém kontaktu a řekl bych, že máme zatím velmi dobré vztahy.

Lidovky.cz: O hru byl mezi hráči velký zájem. Požadovaná částka 300 tisíc liber se vybrala za neuvěřitelných 36 hodin. Čekal jste to?
Věřil jsem, že částky nakonec dosáhneme, ale že to bude tak rychle, nás překvapilo a jsme za to samozřejmě strašně rádi.

Lidovky.cz: Jaké jsou na hru ohlasy ve světě?
Napsala o nás ta největší herní světová média a reakce byly vesměs pozitivní.

Lidovky.cz: Jaké zavedené herní značky berete jako konkurenci?
To je právě ta výhoda – skoro žádnou. Ti nejbližší konkurenti jsou úplně jiní. Z žánru her na hrdiny jsou našemu projektu podobní jen dva konkurenti a u nich nové díly vychází tak jednou za pět let. Když se s vydáním trefíme mezi to období, tak nás vůbec neohrozí.

Kingdom Come: Deliverance

Historická hra na hrdiny Kingdom Come: Deliverance přenese hráče do Českých zemí během husitské revolty. Hra by měla nabídnout otevřený svět, nelineární příběh, velké bitvy, ale i dobývání hradů, které byly vytvořeny podle realistických předloh.

Obrázek ze hry.

Obrázek ze hry

Kingdom Come: Deliverance bude cílena na počítače, ale i konzole nové generace (PlayStation 4 a Xbox One). Kvůli rozsáhlosti autoři hru rozdělili na tři akty. Jeden akt by měl nabídnout příběh s herní dobou kolem třiceti hodin.

První akt hry by měl podle plánu vyjít na konci roku 2015. Lidé, kteří na hru přispěli v rámci internetové sbírky na serveru KickStarter.com, budou moci hru vyzkoušet dříve než ostatní a získat finální kopii za sníženou cenu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.