Lidovky.cz

Energetický nápoj nesmí vypadat jako baterie, potvrdil Ústavní soud

Ekonomika

  11:02
BRNO - Ústavní soud definitivně ukončil spor o právo vyrábět a prodávat energetický nápoj s názvem a designem odkazujícím na tužkové baterie Duracell. Česká firma El Niňo se stížností neuspěla, vítězství tak slaví výrobce baterií, který drink považoval za parazitování na své značce.

Energetický nápoj imitující tužkové baterie Duracell. foto: Reprofoto

Úřad průmyslového vlastnictví v roce 2009 označil známku Duracell Energy Drink za neplatnou. Žalobu firmy El Niňo zamítl Městský soud v Praze, neuspěla ani u Nejvyššího správního soudu.

Podle obou správních instancí česká firma nepoctivě těžila z rozlišovací způsobilosti a dobrého jména ochranných známek společnosti Duracell Batteries, která podléhá přednímu americkému producentu spotřebního zboží Procter&Gamble.

Česká firma si takzvaně vypůjčila nejen název baterií, ale také jejich charakteristický design. Plechovka s energetickým drinkem připomínala tvarem i zpracováním tužkovou baterii Duracell. Nápoj se podle dostupných informací vyráběl pod tímto názvem do konce roku 2009.

V ústavní stížnosti česká firma zpochybnila výklad, podle kterého se ochrana známek s dobrým jménem vztahuje i na výrobky nepodobné těm, pro něž značka své renomé získala. NSS prý v tomto směru nepřesně interpretoval judikaturu Soudního dvora EU. ÚS ale došel k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná.

Parazitování na značce

Ústavním soudcům prý nepřísluší posuzovat správnost výkladu zákona o ochranných známkách a hodnotit, zda ochranným známkám s dobrým jménem přísluší taková míra ochrany, jakou jí správní orgány a soudy přiznaly.

"Ústavní soud může pouze konstatovat, že závěry učiněné v obou napadených rozhodnutích jsou logické, přesvědčivé a velmi pečlivě odůvodněné," stojí v usnesení senátu se zpravodajkou Miladou Tomkovou.

Již v řízení před Nejvyšším správním soudem společnost El Niňo namítala, že se dostatečně neprokázalo dobré jméno ochranných známek Duracell v Česku. Výrobce baterií toto tvrzení označil za nepravdivé. V Česku prodává baterie od roku 1992, přičemž dlouhodobě investuje do reklamy ve všech typech médií a drží významný tržní podíl.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.