Lidovky.cz

Další vynález z Liberce: Svítící bundy jsou vidět i kilometr daleko

Ekonomika

  6:00
LIBEREC - Technická univerzita v Liberci představila novinku, která může zvýšit bezpečnost chodců na silnicích. Díky optickým vláknům použitým na oblečení, batozích nebo třeba dětském kočárku, uvidí řidič chodce i na kilometrovou vzdálenost. Běžně používané reflexní prvky přitom upozorní řidiče na chodce až ve vzdálenosti 200 metrů, a to jen při přímém osvětlení reflektory automobilu. Škola už zažádala o český i mezinárodní patent.

Liberecká technická univerzita představila aktivní bezpečnostní prvky na oblečení účinnější než reflexivní. foto: MAFRA – Ota Bartovský

Na rozdíl od reflexních materiálů, které jsou pasivním prvkem, je nový systém navržený libereckými vědci aktivní - sám svítí. Využívá optické vlákno, které vyzařuje po celé své délce. Stačí k tomu miniaturní zdroj světla s baterií v kapse bundy, který lze rozsvítit a zhasnout.

"Zdroj je možné jednoduše odpojit a taková bunda se dá běžně prát při teplotě 40 stupňů nebo chemicky čistit," doplnila Blanka Bůbelová, ředitelka společnosti STAP Vilémov, která s univerzitou na projektu pracuje a lemovky a tkaničky se zabudovaným optickým vláknem už vyrábí. Baterie vydrží až na deset hodin nepřetržitého svícení.

ČTĚTE TAKÉ:

První bezpečné školní batohy vybavené svítícími proužky představil STAP na letošním veletrhu Styl a Kabo. "Vyrábí je společnost Leasyn," řekl vedoucí obchodního oddělení společnosti STAP David Sklenář.

Firma nyní připravuje i softshellovou bundu vybavenou těmito bezpečnostními prvky a v nabídce je i samostatný set - stužka se zdrojem, kterým lze dodatečně vybavit tašku, dětský kočárek nebo třeba cyklistickou helmu.

"Její pořízení přijde zhruba na 200 korun, školní batoh s optickým vláknem bude asi o 150 korun dražší než ten běžný a bundu chceme nabízet za 1200 až 1500 korun," dodal Sklenář.

Miroslav Klásek z BESIP považuje novinku za velký přínos, na silnicích by mohla zachránit řadu životů. Vhodná by podle něj byla nejen pro děti, ale i pro seniory nebo cyklisty.

"Měli jsme možnost otestovat ty výrobky v České Lípě při dopravněbezpečnostní akci zaměřené na chodce a cyklisty za snížené viditelnosti," uvedl Klásek. Ukázalo se podle něj, že s aktivními bezpečnostními prvky jsou chodci vidět na dostatečnou vzdálenost, aby měl řidič dost času reagovat. Dobré by podle něj bylo využívat na oděvech kombinaci obou prvků - reflexní i optické vlákno.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.