Distribuční centrum Amazonu v německém Grabenu.
foto: ČTK
Firma však v dubnu řekla, že do Brna nechce a zvažuje různé varianty ve střední a východní Evropě. Kritici rozhodnutí namítají, že Brno udělalo chybu, protože do průmyslové zóny pustí jakékoli sklady či chemický průmysl.
Přestože zatím nejsou k dispozici výpisy z hlasování, je i z vyjádření představitelů stran zřejmé, že pro změnu územního plánu hlasovali zástupci ČSSD, KDU-ČSL a TOP 09, proti naopak vystupovala ODS, zelení a komunisté.
Amazon v Čechách- 22. října 2013 - Amazon oznámil, že chce nejpozději v roce 2014 otevřít v ČR dvě distribuční centra pro evropské zákazníky. Jedno bude v Dobrovízi u Prahy (dohoda byla uzavřena a Amazon může stavět), druhé plánoval v Brně v průmyslové zóně Černovická terasa.
- 19. listopadu 2013 - Občanské sdružení Čisté Tuřany z Brna se postavilo proti stavbě skladu. Požadovalo zpracování studie vlivu na životní prostředí EIA. Se stejným požadavkem vystoupila i radnice brněnské městské části Slatina.
- 10. prosince 2013 - Brněnští zastupitelé schválili dokument, ve kterém stojí, že vybudování centra Amazonu na Černovické terase je podmíněné napojením zóny na dálnici D1.
- 21. ledna 2014 - Brněnští zastupitelé neschválili smlouvu s ŘSD o výstavbě dálničního sjezdu do zóny v Černovicích.
- 27. ledna 2014 - Developerská společnost CTP Invest požádala brněnského primátora Romana Onderku (ČSSD), aby svolal mimořádné zasedání zastupitelstva. Mělo znovu schvalovat smlouvu mezi městem a ŘSD o vybudování sjezdu z dálnice D1.
- 14. února 2014 - Brněnští zastupitelé neschválili žádnou ze smluv, které by umožnily Amazonu vybudovat distribuční halu. V jednom usnesení odmítli jak smlouvu s developerem CTP o prodeji pozemků, tak s ŘSD o stavbě dálničního sjezdu.
- 16. února 2014 - Prezident Miloš Zeman označil neschválení smluv nutných pro investici Amazonu v Brně za "pitomé".
- 26. února 2014 - Brněnští radní schválili dodatek smlouvy s CTP týkající se stavby centra.
- 18. března 2014 - Brněnští zastupitelé opět neschválili smlouvy s CTP Invest a ŘSD. Primátor Onderka to označil za definitivní konec projektu.
- Předseda vlády Bohuslav Sobotka požádal ministra průmyslu Jana Mládka, aby vláda prostřednictvím CzechInvestu nabídla Amazonu jiné průmyslové zóny pro výstavbu centra. - 20. března 2014 - Jihomoravský kraj nabídl Amazonu vlastní pozemky mezi dálnicí D1 a brněnským letištěm. Podle developera CTP Invest Amazon trval na lokalitě na Černovické terase.
- 2. dubna 2014 - Ředitel Amazonu pro Evropu Tim Collins řekl, že firma v tuto chvíli nepočítá se stavbou distribučního centra v Brně. Zvažuje jiné alternativy ve střední Evropě.
- Zástupci české vlády včetně premiéra Sobotky vyjádřili nad vývojem kolem projektu zklamání, prezident Zeman řekl, že jde hlavně o chybu brněnských zastupitelů. Brněnské politiky rozhodnutí Amazonu překvapilo. - 15. dubna 2014 - Brněnští zastupitelé schválili prodej pozemků developerovi CTP Invest pro sklad Amazonu, přestože americká společnost už oznámila, že s Brnem nepočítá.
- 23. dubna 2014 - Zástupci Amazonu si po jednání s premiérem Sobotkou vzali čas na rozmyšlenou, zda firma přeci jen postaví distribuční centrum v Brně. Uvedla to Česká televize.
- 12. května 2014 - Vláda schválila usnesení, na jehož základě mohou brněnští zastupitelé změnit územní plán v průmyslové zóně Černovická terasa. Vláda si před deseti lety při převodu zóny ze státu na město dala podmínku, že v ní nesmějí stát sklady.
- 20. května 2014 - Brněnští zastupitelé schválili aktualizaci územního plánu v zóně Černovická terasa.
|
Aktualizace byla posledním potřebným krokem k tomu, aby developer CTP Invest mohl stavět logistický sklad pro Amazon, který by v Brně poskytl asi 1500 stálých pracovních míst. Prodej pozemků schválili zastupitelé nejtěsnější většinou na dubnovém zasedání. K úternímu hlasování přistoupila až po usnesení vlády z 12. května, které změnu územního plánu v Brně umožnilo. Vláda si před lety při převodu zóny ze státu na město dala podmínku, že zde nesmějí stát sklady.
Kritici stavby logistického centra varují před výrazným nárůstem dopravy v přilehlých městských částech Slatina, Tuřany a Černovice, kde už je nyní dopravní zatížení veliké.