Lidovky.cz

Spor o faktury za tunel Blanka. Miliardu zaplatí Praha, rozhodl soud

Ekonomika

  20:35aktualizováno  21:29
PRAHA - Rozhodčí soud ve sporu Prahy a stavební firmy Metrostav týkajícím se neproplacených faktur za tunel Blanka rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun.

První auta by měla Blankou projet v květnu 2014. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Největší část této sumy připadá na problematický Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun, řekli náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) a mluvčí Metrostavu František Polák. Soud tak po více než osmi měsících spor ukončil. Termín otevření tunelu stále není znám.

ČTĚTE VÍCE:

Soud už dřív nařídil metrostavu, že musí tunel dostavět do konce září. Praze soud uložil zaplatit čtyři miliardy, z toho část dluhu vůči Metrostavu. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv.

Arbitráž umožnila zákonnou cestou proplatit sporné faktury a odblokovala tak vloni Metrostavem pozastavené práce na stavbě, tvrdí TOP 09, která v Praze vládne. Konečný účet za tunelový komplex bude 36,9 miliardy. V průběhu let se stavba prodražila o několik miliard korun.

Datum otevření - stálá neznámá

Otevření klíčové dopravní trasy politici opakovaně odložili, nový termín stále není znám. Hotova je zatím stavební část. Zpoždění ale nabírá instalace technologií, které má dodat firma ČKD Praha DIZ. V říjnu město zprovozní jen Trojský most, který je ovšem trojnásobně dražší než ten, který měl podle původních plánů břehy Vltavy v Troji spojovat.

Minulé vedení města, které v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) stavbu připravovalo, tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle stávajícího vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle Nouzy věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Praha kvůli problematickému tunelu Blanka vede arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb. Spor se stejně jako v případě Metrostavu týká neproplacených faktur.

Tunelový komplex měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji.

Tunel Blanka v čase:

Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.

Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun. (Zpřesněný odhad nákladů z prosince 2004 byl 22 miliard korun.)

26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, jenž nabídl cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další tři miliardy měly stát technologie či sledování pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.

20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.

19. června 2008 - Aktivisté odhadují, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.

Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.

Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) a inflace (3,5 miliardy).

Tunel lží - tak nazývají někteří aktivisté tunel Blanka, který se Praze prodraží o miliardy.

Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení Prahy z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.

Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur, tím se chtěli vypořádat s rostoucími dluhy. V září 2013 se objevily informace, že kategorizaci prověřují kriminalisté.

20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.

5. prosince 2013 - září 2014 - Metrostav se pře s Prahou o proplacení faktur.

24. září 2014 - Rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část sumy připadá na Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun. Celkem tak komplex přijde na 36,9 miliardy korun.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.